Uteundervisning i naturfag
Bachelor thesis
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3291]
Abstract
Formålet med denne studien er å se på hvordan uteundervisning er med på å påvirkelæringsutbyttet hos elevene. Dette gjøres med utgangspunkt i problemstillingen: «Hva menerlærere om læringsutbyttet hos elevene ved bruk av uteundervisning i naturfag?». Studien er itillegg relevant for å øke bevisstheten rundt uteundervisning. Spesielt er dette viktig når det eren målsetting i den nye læreplanen som kommer i 2020, at det skal bli et større fokus påpraktisk undervisning og mer vekt på opplæring ute i naturen.
Utvalget i denne studien besto av fire naturfagslærere som jobber i barneskolen ved to uliketrondheimsskoler. Studien er en kvalitativ undersøkelse hvor det er innhentet data oginformasjon gjennom intervju av utvalget. Disse dataene er analysert gjennom tematiskanalyse og videre knyttet opp mot relevant teori. Gjennom studien kommer det fram atinformantene mener at uteundervisning er et godt bidrag i tillegg til vanligklasseromsundervisning for å øke læringsutbyttet til elevene. En forutsetning er da at det ergodt planlagt med for- og etterarbeid. Det er lite forskning på hvordan uteundervisning direktepåvirker læringsutbyttet hos elevene. Likevel belyser denne studien flere faktorer somkommer av uteundervisning og som kan spille en rolle når det kommer til læringsutbyttet tilelvene. Ut ifra informantenes syn på, og erfaring med, uteundervisning i denne studien, er detgrunn til å tro at uteundervisning er kommet for å bli og at det er et viktig bidrag i skoleverketframover. The purpose of this paper is to investigate how outdoor education helps to influence thestudents learning outcome. The investigation has been performed to determine: "What doteachers think about the students learning outcome when using outdoor education in naturalscience?". This paper is in addition relevant for raising awareness of outdoor education. Thisis especially important when there is an objective in the new curriculum that comes in 2020that there will be a greater focus on practical teaching and more emphasis on outdooreducation.
The paper is a qualitative study where data and information have been obtained throughinterviews of four natural science primary school teachers, from two different schools in theTrondheim area. The data was analyzed through thematic analysis and further linked torelevant theory. The paper shows that all the interview objects have the opinion that outdooreducation it is a good contribution in addition to regular classroom teaching increase thestudents learning outcomes. One prerequisite is that the outdoor education is well plannedwith pre- and post-work. It does not exist much research regarding how outdoor educationdirectly affects the students learning outcome. Nevertheless, this study highlights severalfactors that come from outdoor education and can make a difference when it gets down to thelearning outcome of the students. Based on the interviewed teachers views of and experienceswith outdoor education, there is reason to believe that outdoor education will be an importantcontribution to the way of teaching in the future.