Browsing Institutt for lærerutdanning by Title
Now showing items 242-261 of 3411
-
Bruk av lokale ressurser i samfunnsfagundervisning
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven omhandler hvilke faktorer som påvirker samfunnsfaglæreres bruk av lokalmiljøet i undervisning. Oppgaven bygger på et empirisk datamateriale som er samlet inn gjennom intervjuer og informantene i denne ... -
Bruk av lokale ressurser i samfunnsfagundervisninga
(Master thesis, 2022)Læreplanen i samfunnsfag tilrettelegger for at elevene skal lære om seg selv, nærmiljøet de tilhører, og nasjonale og globale problemstillinger. For å konkretisere dette kan samfunnsfaglærere ta i bruk lokalsamfunnet som ... -
Bruk av lokalhistorie og lokale ressurser i skolen
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven setter søkelys på hvordan lærere bruker lokalhistorie og lokale ressurser i samfunnsfagundervisningen på ungdomsskolen. Oppgaven bygger på et empirisk materiale, samlet inn gjennom intervju av åtte ... -
Bruk av lokalmiljø i undervisning
(Bachelor thesis, 2022) -
Bruk av magnetiske modeller i undervisning om kjemiske bindinger
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å teste ut en ny måte å undervise kjemiske bindinger på 10.trinn som innebærer bruk av magnetiske modeller, og å undersøke hvordan dette kan bidra til forståelse for temaet. Den overordnede ... -
BRUK AV MOBILTELEFON I SKOLEN.
(Bachelor thesis, 2019)I denne bacheloroppgaven har jeg sett på fordeler og ulemper mobilbruk kan bidra med for undervisningen ved en ungdomsskole. Dette har jeg gjort ved å både undersøke de positive sidene inkludering av mobil i undervisning ... -
Bruk av modeller i naturfag – naturfaglæreres bruk av modeller i arbeid med karbonkretsløpet
(Bachelor thesis, 2021)Modeller og modellbruk i naturfagundervisningen er og har vært en viktig del av naturfaget, noe som også gjenspeiles i det nye læreplanverket for Kunnskapsløftet, LK20. Et av kompetansemålene fremhever at elevene skal kunne ... -
Bruk av modeller som fremmer motivasjon i naturfagundervisning
(Bachelor thesis, 2021) -
Bruk av nervebyggesett i Biologi 1 - motivasjon og læring
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har jeg testet ut et nyutviklet nervebyggesett i biologi 1. Nervebyggesettet består av pluggbare elektroniske modeller av nerveceller. Denne studien tar for seg hvordan bruk av dette nervebyggesettet ... -
Bruk av nevronmodeller i undervisning om nervesystemet
(Bachelor thesis, 2022) -
Bruk av populærkultur i KRLE-undervisning
(Bachelor thesis, 2022) -
Bruk av responssystem for å fremme formativ vurdering og læring i biologi - En kvalitativ studie om iLike
(Master thesis, 2019)Vurdering som legger til rette for læring er sentralt i dagens skole og det vil være viktig med gode verktøy som bidrar til å skape god formativ vurdering i undervisningen. Responssystem innebærer teknologi som muliggjør ... -
Bruk av språk og diskusjoner for å fremme elevers forståelse i kvantefysikk gjennom digitale ressurser
(Journal article; Peer reviewed, 2016)In the project ReleQuant, we develop digital teaching resources for modern physics in upper secondary schools, and investigate students’ learning processes by means of Educational Design Research. The resources are developed ... -
Bruk av språkportrett i en flerspråklig førsteklasse. En sosiolingvistisk studie av et utvalg elever sine opplevelser, refleksjoner og forståelser
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en norskdidaktisk og praksisrettet oppgave. Temaet er språklig mangfold i en førsteklasse, noe som er relevant i møte med dagens elevgrupper. Det språklige mangfoldet i Norge øker og det gjenspeiler ... -
Bruk av TikTok blant barn og unge: TikToks påvirkning på barn og unges hverdag og synlighet i skolen
(Master thesis, 2023)I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan det sosiale mediet TikTok har påvirkning på barn og unges liv, og hvordan påvirkningen er synlig i skolen. TikTok har blitt en svært populær app de siste årene, og et økende antall ... -
Bruk av utforskende arbeidsmåter i biologiundervisningen på videregående skole - En intervjustudie av fem læreres forståelse for og erfaringer med utforskende arbeidsmåter
(Master thesis, 2023)Denne studien ser på biologilæreres forståelse og erfaringer med utforskende arbeidsmåter i undervisningen på videregående skole. Målet er å bidra med å gi et innblikk i lærernes mulighetsrom innenfor bruk av slike ... -
Bruk av Virtual Reality (VR) i naturfagundervisning om bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2018)Teknologi som Virtual Reality (VR) skaper nye muligheter for naturfagundervisning. Denne studien undersøker hvordan VR kan bidra i naturfagundervisning innenfor temaet bærekraftig utvikling. Forskningsarbeidet har en ... -
Bruken av alternative læringsarenaer i dagens skole
(Bachelor thesis, 2019)I bacheloroppgaven «Bruken av alternative læringsarenaer i dagens skole» har jeg tatt utgangspunkt i problemstillingen hvilke muligheter og utfordringer opplever lærere i barneskolen når de skal ta i bruk alternative ... -
Bruken av multimodale elementer i lærebøker før og nå
(Bachelor thesis, 2022) -
Bruken av summativ og formativ vurdering
(Bachelor thesis, 2019)I denne oppgaven har jeg valgt å se på vurdering i samfunnsfag. Herunder har jeg gjort en kvalitativ undersøkelse, der jeg har intervjuet fem lærere som underviser i samfunnsfag i grunnskolen. Målet med denne oppgaven er ...