Bruk av språkportrett i en flerspråklig førsteklasse. En sosiolingvistisk studie av et utvalg elever sine opplevelser, refleksjoner og forståelser
Master thesis
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3834]
Description
Full text not available
Abstract
Denne masteroppgaven er en norskdidaktisk og praksisrettet oppgave. Temaet er språklig mangfold i en førsteklasse, noe som er relevant i møte med dagens elevgrupper. Det språklige mangfoldet i Norge øker og det gjenspeiler seg i skolen (Hegna og Speitz, 2020; Språkrådet, 2018, s. 37; SSB 2023). I studien forholder jeg med til at flerspråklighet er en ressurs for fellesskapet og en selv. Jeg anvender et sosiolingvistisk perspektiv på språk og språkbruk, og det betyr at språk som et sosialt fenomen ligger til grunn.
I denne studien ønsket jeg å undersøke hva som skjedde da vi utformet et språkportrett i fellesskap. Deltakerne var et utvalg flerspråklige førsteklasselever. Hensikten var å få innsikt i elevenes refleksjoner som både ble aktuelle i utformingsprosessen og i intervjuene i ettertid. Derfor er problemstillingen som følger:
Hva skjer når man lager et felles språkportrett i en flerspråklig førsteklasse?
For å undersøke dette, utformet vi et språkportrett i fellesskap. På den måten fikk jeg innsikt i ulike elevers refleksjoner om språkmangfoldet som portrettet visualiserte. Etter å ha diskutert og reflektert, fargelagt og skrevet ned på portrettet, ble dette utgangspunktet for to intervjusamtaler. I samtalene reflekterte elevene over hva de så, hva de kjente igjen og slik ga de uttrykk for egne meninger og tanker. Datagrunnlaget for denne studien er observasjon og to gruppeintervju.
I studien var det tre hovedfunn. Det første funnet var at elevene i studien var språkbevisste. De uttrykte seg om språkportrettet og det språklige mangfoldet som det visualiserte. For å skape mening brukte elevene egne erfaringer og kunnskaper, og slik skapte de mening. Det andre funnet var at elevenes ytringer indikerte en sammenheng mellom språk og identitet. Hvordan elevene tok i bruk språk og land, bokstavene de kjente til og hvordan de forstøkte å finne navnet på bestemte språk, skilte seg ut. Slik kom identitetsperspektivet frem og dette skjedde gjennom måten de reflekterte over seg selv og den de er, i møte med språkportrettets visualisering. Det tredje funnet var at elevene møtte språkportrettet med sterke meninger, noe som kan indikere språkholdninger og språkideologier. Dette viser at elever i førsteklasse gir uttrykk for holdninger og ideologier ved språket, og at dette betyr at elevene også er språkbrukere med ulik makt.
Masteroppgaven viser at førsteklasseelever reflekterer over språk. Gjennom et språkportrett fikk de muligheten til å undersøke og reflektere over det språklige mangfoldet som de selv er en del av. Studien viser at førsteklasselevene er bevisste, har kunnskap om og engasjerer seg i språklige forhold. This master's thesis is a Norwegian didactic and practice-oriented study. The topic is linguistic diversity in a first grade, this being relevant in the context of the mix of students today with respect to language. Linguistic diversity in Norway is increasing and this is a well-known topic in schools and education institutions (Hegna and Speitz, 2020, Språkrådet, 2018, p. 37; Statistisk Sentralbyrå, 2023). This study considers multilingualism as a valuable resource and a sociolinguistic perspective on language and language use, and how this is practiced is applied in the study. This means that language, as a social element, forms the basis of the study.
The purpose of the study has been to collaborate the process and identify findings when a language portrait was established and designed in a team of pupils. The participants were a group of first grade pupils. The aim was to gain insight and knowledge based on the pupils’ reflections. This was considered as highly relevant in the process of establishing the language portrait as well as in the following interviews. The research question was:
What happens when a collective language portrait is created in a multilingual first-grade classroom?
To explore this issue, a language portrait was created in a collaborative manner. This proved to be an effective and good method to achieve various pupils’ reflections regarding the linguistic diversity visualized in the portrait. After the group discussing and sharing reflections, coloring and writing, this was continued with two separate interviews. In these conversations the students reflected on what they could see in the language portrait, what they recognized and expressed their own opinions and thoughts. The data for this study consists of information from observation of the pupils and the group, in addition to group interviews.
The study revealed three main findings, the first being how that the pupils in the study were aware of language in general. They expressed themselves about the language portrait and the linguistic diversity is visualized. To create meaning and understanding, the students would refer to their own experiences and knowledge. The second finding indicated a connection between language and identity as indicated by the pupils’ statements. This was confirmed by how thet practiced language and identified countries, the letters they knew and their attempts to find the name in a particular language. This highlighted the identity perspective, something that came through their reflections. The third finding was how the students responded to the language portrait with outspoken opinions, which may indicate language attitudes and language ideologies. This shows that pupils in first grade express attitudes and ideologies through language, and how they are language users with varying dynamics.
The master's thesis demonstrates that first graders reflect on language and how this is done. Through a language portrait, they were given the opportunity to explore and reflect on the linguistic diversity that they are a part of. The study shows that first graders are aware of and possesses knowledge about linguistic matters.