Bruken av summativ og formativ vurdering
Bachelor thesis
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3865]
Abstract
I denne oppgaven har jeg valgt å se på vurdering i samfunnsfag. Herunder har jeg gjort en kvalitativ undersøkelse, der jeg har intervjuet fem lærere som underviser i samfunnsfag i grunnskolen. Målet med denne oppgaven er å svare på problemstillingen «Hva mener grunnskolelærere om bruken av summativ kontra formativ vurdering i samfunnsfag?» Gjennom studien har jeg sett på hvilke fordeler og ulemper lærerne ser ved summativ og formativ vurdering, hvordan lærerne bruker vurderingsformen i praksis og hvilken vurderingsform som lærerne mener gir det beste utbyttet for elevene. Ut ifra min studie har jeg funnet at lærerne ser flest fordeler med formativ vurdering, og at det er denne vurderingsformen de mener gir det beste utbyttet for læring. Samtidig peker lærerne i studien også på at den summative vurderingen gjerne kan brukes sammen med den formative vurderingen. Da får elevene både en karakter og samtidig tilbakemeldinger på hvor de er i læringsprosessen, og hvor læringsbehovet ligger. In this paper, I have studied assessment in social studies. I have done a qualitative study, where I have interviewed five teachers who teach social studies in primary and secondary school. The aim of this thesis is to answer my topic question: “What do teachers in primary and secondary school think about the use of summative versus formative assessment in social studies?” In this study, I have looked at benefits and disadvantages that teachers see in the use of summative and formative assessment, how they use these forms of assessments in their practice and which form of assessment they think is most beneficial for their pupils. From my study, I can see that the teachers’ think there are more benefits with formative assessment, and they think that formative assessment is better for the pupils. At the same time the teachers in the study emphasize that summative assessment could be used in addition to formative assessment. In this way, the pupils will receive both a grade and feedback on where they are in the learning process and where there is need for additional learning.