Blar i Institutt for lærerutdanning på tittel
Viser treff 262-281 av 3404
-
Brøkoppgaver i to norske lærebøker
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven er det analysert to norske lærebøker for matematikk på femtetrinn: Multi og Matematikk. I analysen er det sett på brøk og hvordan de to lærebøkene og deres oppgaver legger opp til læring av emnet. I ... -
Brøkundervisning
(Bachelor thesis, 2018) -
Building Inclusive Language Classroom Spaces through Multilingual Writing Practices for Newly-Arrived Students in Norway
(Journal article; Peer reviewed, 2019)This paper presents an action research project that aimed to increase opportunities for multilingual literacy engagement and identity investment for newly-arrived immigrant students in Norway. A language teacher and a ... -
BULKIS-RAPPORT 2/21
(Report, 2021-07-08)Som ledd i en pågående longitudinell datainnsamling samlet forskergruppen BULKIS ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk- naturvitenskapelige universitet inn kvalitative/kvantitative data fra Norge/Sverige våren ... -
The bumpy road to implementing cooperative learning: Towards sustained practice through collaborative action
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Cooperative learning (CL) is a pedagogical model that is widely recognised to enhance students’ academic and social learning. However, teachers experience difficulties implementing the method, which leads to CL being ... -
Business and education in the face of the green shift
(Research report, 2023)In Norway, the need for green transformation arises amid attention to climate change and the decline in the Norwegian oil industry from 2014-2017. Norway predicts that sun and wind will become available at a low cost in ... -
“But the greatest change I ever saw was that of my brother, a boy who desperately wanted to be a man”: Maturation, Masculinity and the Expression of Grief in Brother Bear and Big Hero 6
(Master thesis, 2022)Død er ikke et uvanlig tema i Disneys verden. Fra skurker som dør til døde familiemedlemmer, dette er fortellinger som konstant blir fortalt av Disney, men hvorfor det? I denne oppgaven utfører jeg en kritisk innholdsanalyse ... -
Bygd og by, to ulike skolekulturer?
(Bachelor thesis, 2019)«Bygd og By, to ulike skolekulturer?» er en oppgave som omhandler en sammenligning av by og bygd i Norge hva gjelder påvirkningsfaktorer for de valgene de gjør etter ungdomsskolen. Problemstillingen er som følger, «Kan det ... -
Bærekraft-lærekraft:Estetiske læringsprosesser gjennom tverrfaglig arbeid i grunnskolelærerutdanningen
(MusPed:Research;, Chapter, 2021)This chapter examines an interdisciplinary research project with the subjects music and physical education. The aim is to investigate and explore aesthetic learning processes focusing on interdisciplinarity in general ... -
Bærekraftig utvikling i lærebæker på ungdomsskolen
(Bachelor thesis, 2021)Bærekraftig utvikling er et mye omtalt begrep som har fått voksende oppmerksomhet de siste årene. Allikevel viser forskning at ungdommer er mindre opptatt av klima i dag enn de var i 2009. Jeg har analysert tre lærebøker ... -
Bærekraftig utvikling i lærebøker
(Bachelor thesis, 2021)I denne forskningsoppgaven er tema og problemstilling rettet mot bærekraftig utvikling i geografifaget på ungdomsskolen. De valgt lærebøkene vil bli drøftet opp imot en teori av Jerome Bruner, spiralprinsippet. Analysen ... -
Bærekraftig utvikling i samfunnsfag
(Master thesis, 2023)Sammendrag I denne oppgaven var målet å avdekke sentrale fremstillinger av bærekraftig utvikling i lærebøker i samfunnsfag på 10. trinn. Jeg har tatt for meg totalt ni lærebøker, fra tre forskjellige læreplaner: L97, LK06 ... -
Bærekraftig utvikling i samfunnsfag - En lærebokanalyse
(Master thesis, 2022)Sammendrag I denne masteroppgaven er det foretatt en lærebokanalyse av fire lærebøker i samfunnsfag fra to forskjellige forlag, med hensikt å undersøke hvordan lærebøker i samfunnsfag på mellomtrinnet fremstiller bærekraftig ... -
Bærekraftig utvikling i skolen
(Master thesis, 2022)Denne kvalitative studien ser på 10. klasse elevers kunnskaper, holdninger og tanker rundt bærekraftig utvikling. Elevene i studien består av det første kullet som går ut av ungdomsskolen hvor LK20 er blitt tatt i bruk. ... -
Bærekraftig utvikling med uteskole
(Bachelor thesis, 2021)Tverrfaglige tema er et nytt begrep som ble innført med ny læreplan i 2020. Bærekraftig utvikling som er et av de nye temaene, blir dermed satt tydeligere på dagsorden i undervisningen. Hvordan uteskole kan være en arena ... -
Bærekraftig utviklings utvikling
(Bachelor thesis, 2022) -
Bærekraftige produktvalg
(Bachelor thesis, 2021) -
Bøndene og dyrevelferdsforvaltningen: En flermetodisk studie av husdyrprodusenters erfaringer
(Chapter, 2022)Hvilke oppfatninger og holdninger har husdyrprodusenter til dyrevelferd, lovverk og tilsyn? Vi besvarer spørsmålet ved hjelp av data fra kvalitative intervjuer og en omfattende spørreundersøkelse blant norske husdyrprodusenter. ... -
Bør 16-åringer ha stemmerett?
(Master thesis, 2023)I denne oppgaven er det tatt i bruk kvalitativ ideanalyse som metode, for å kunne un-dersøke hvilken stilling de politiske partiene tok til 16-årig stemmerett i forhold til de-mokratitradisjon og ideologiske posisjon. Dette ...