• Legger kroppsøvingsfaget opp til for mye sammenligning mellom elevene? 

      Eliseussen, Agnethe; Rennan, Rakel (Master thesis, 2023)
      Denne studien har undersøkt faktorer som påvirker elevenes trivsel i kroppsøving med formål om å fremme bevegelsesglede og en fysisk aktiv livsstil. For å bringe fram elevenes synspunkter rundt trivsel har studien undersøkt ...
    • Legger kroppsøvingsfaget opp til for mye sammenligning mellom elevene? 

      Rennan, Rakel; Eliseussen, Agnethe (Master thesis, 2023)
      Denne studien har undersøkt faktorer som påvirker elevenes trivsel i kroppsøving med formål om å fremme bevegelsesglede og en fysisk aktiv livsstil. For å bringe fram elevenes synspunkter rundt trivsel har studien undersøkt ...
    • Legitimering av flerspråklighet - En kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk 

      Kjelaas, Irmelin; Ommeren, Rikke van (Journal article; Peer reviewed, 2019)
      Denne artikkelen er en kritisk diskursanalyse av hvordan flerspråklighet legitimeres og beskrives i formålsbeskrivelsene i fire læreplaner i språkfag i Kunnskapsløftet: Læreplan i samisk som førstespråk, Læreplan i finsk ...
    • Leiren, hjulet og læringsprosessen En undersøkelse av dybdelæring gjennom egen læringsprosess 

      Andersen, Marit Baastad (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som undersøker prosessen med å lære seg en ny teknikk. I dette tilfelle er den aktuelle teknikken dreiing i leire. Læringsprosessen er utført som en dybdelæringsprosess. Dermed ...
    • Lek deg til kunnskap i matematikk 

      Henningsen, Stian Karlsen (Master thesis, 2023)
      I tillegg til å undersøke integreringen av Minecraft i matematikkundervisningen på trinnene 5. - 10., har denne kvalitative oppgaven som formål å utforske og identifisere hvilke hensyn matematikklærere tar i planleggings- ...
    • Lek i barnelitteratur 

      (Bachelor thesis, 2022)
    • Lek i blåseropplæringen 

      Aalberg, Elin Angelo; Olsen, Wenche Hovstein (Chapter, 2009)
    • Lek som undervisningsmetode i begynneropplæringen i matematikk. 

      Fløttum, Julie (Master thesis, 2023)
      Temaet for denne studien er lek som undervisningsmetode i begynneropplæringen i matematikk. Jeg ønsket å se på hvordan lek kan benyttes i undervisningen for å utvikle elevenes tallforståelse. I studien har jeg observert ...
    • Lekende barnefellesskap: Barneperspektiver på lek i overgangen fra barnehage til skole 

      Olsson, Maja Reinåmo (Doctoral theses at NTNU;2024:119, Doctoral thesis, 2024)
      Sammendrag Lek i skolen har fått oppmerksomhet i forskning og media de siste årene. Det ser ut til å være stor grad av enighet både allment og politisk om at leken skal ha plass i de yngste barnas skolehverdag. Forskning ...
    • Lekende motstand som frihetserfaring 

      Øksnes, Maria (Chapter, 2017)
      I denne artikkelen vil jeg undersøke hvordan barns lek eller lekende handlinger kan forstås som et uttrykk for barns motstand i barnehagen. Undersøkelsen er teoretisk informert av Michel Foucaults tekning om frihet, makt ...
    • Lekens betydning for fellesskapet 

      Skaar, Sigrid Torgeirsdotter (Master thesis, 2022)
      Målet med denne masteroppgaven i profesjonsrettet pedagogikk er å undersøke hva lek betyr for fellesskapet på et førstetrinn. Fokuset ligger på elevers og læreres forståelse av og erfaring med lek, og hvordan dette kan ...
    • Lekseforståelse - i et elevperspektiv 

      Gåsbakk, Tonje Gartland (Bachelor thesis, 2019)
      Sammendrag I denne bacheloroppgaven vil jeg tydeliggjøre hvor viktig det er at forståelsen elevene har til en lekse ligger til grunn før læreren gir den ut. Oppgaven vil gi innsikt i hvordan de ulike elementene knyttet til ...
    • Lekser og læringsutbytte 

      Nesbø, Jørgen (Bachelor thesis, 2019)
      I denne bacheloroppgaven er temaet lekser. Lekser er, og har lenge vært, et tema som svært mange i samfunnet har sterke meninger om. Folk er ofte enten for lekser eller imot lekser, men å avklare dette er ikke målet med ...
    • Lekser på ungdomsskolen En casestudie 

      Ihlen, Asbjørn B. (Bachelor thesis, 2019)
      Gjennom prosessen med denne bacheloren har jeg fått muligheten til å arbeide med et forskningsprosjekt. Dette forskningsprosjektet har blitt utført som en casestudie har inneholdt en spørreundersøkelse og jeg har gjennomført ...
    • Leseglede i læreplanen og i livet. 

      Storaas, Gunvor (Master thesis, 2023)
      Formålet med denne masteroppgåva er å sjå kva leseglede kan vera i Læreplan for norsk (NOR01-06) i Kunnskapsløftet frå 2020 (LK20). Problemstillinga for oppgåva er: Kva kan leseglede vera i skulen etter innføringa av LK20? ...
    • Leseopplæring i den digitale hverdagen 

      Halbrend, Sofie (Bachelor thesis, 2021)
      I denne oppgaven ser jeg på STL+ som den første lese- og skriveopplæringen. Problemstillingen er: «Hva sier forskningen om leseferdighetene til elever som har hatt STL+ som den første leseopplæringen. Jeg valgte metoden ...
    • Lesing av den naturfaglige teksten - En kasusstudie med fokus på sammenheng mellom lærers leseopplæring og elevers leseprosess i naturfag 

      Troli, Tone Birgitte (Master thesis, 2013)
      Denne studien beskriver lesing i naturfag fra et elev- og lærerperspektiv. Det er gjennomført lite forskning på lesing og naturfag etter innføringen av Kunnskapsløftet i 2006.Internasjonale undersøkelser viser at norske ...
    • Lesing i samfunnsfag - En studie av 97 elevers lesevaner i samfunnsfag på videregående skole 

      Holden, Jorunn Tallerås (Master thesis, 2012)
      Det overordnede temaet for denne studien er lesing i samfunnsfag. Problemstillingen som undersøkelsen skal gi svar på handler om elevenes lesevaner i samfunnsfag. Elevene ble spurt om hva de leser og hvor de leser, om deres ...
    • Lesing i samfunnsfag: En studie av 97 elevers lesevaner i samfunnsfag på videregående skole 

      Holden, Jorunn Talleraas (Master thesis, 2012)
      Det overordnede temaet for denne studien er lesing i samfunnsfag. Problemstillingen som undersøkelsen skal gi svar pa handler om elevenes lesevaner i samfunnsfag. Elevene ble spurt om hva de leser og hvor de leser, om deres ...
    • Lesing og skriving i religions-og livssynsfaget i den norske grunnskolen. En kartlegging av forskningsfeltet 2005-2018 

      Unstad, Lars; Jørgensen, Camilla Stabel; Fjørtoft, Henning (Journal article; Peer reviewed, 2020)