Lekser og læringsutbytte
Bachelor thesis
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3865]
Abstract
I denne bacheloroppgaven er temaet lekser. Lekser er, og har lenge vært, et tema som svært mange i samfunnet har sterke meninger om. Folk er ofte enten for lekser eller imot lekser, men å avklare dette er ikke målet med denne oppgaven. Den vil ta for seg hva som er sentralt for at leksene skal ha positiv læringseffekt. Problemstillingen lyder som følger: ”Hva er tre lærere i ungdomsskolen opptatt av i forbindelse med lekser, og hvordan mener de at lekser bør brukes for å gi størst læringsutbytte?”. Studien er gjennomført med kvalitativ forskningsmetode, hvor datamaterialet ble innhentet gjennom semistrukturerte intervju med de tre lærerne. Det teoretiske grunnlaget i oppgaven baserer seg på tidligere forskning, sentrale læringsteorier, offentlige dokumenter, faglitteratur og lover. De tre mest sentrale tingene lærerne var opptatt av var: tilpasset opplæring, leksehjelpen elevene får hjemmefra og oppfølging av lekser på skolen. Teori og tidligere forskning bekrefter at disse funnene er sentrale deler av en lekseprosess, og det er med på å belyse at lekser er noe man som lærer må legge ned arbeid og gjennomtanke i. Arbeidet med lekser er tidkrevende fra både lærerens, elevens og foreldrenes side. In this bachelor thesis, the theme is homework. Homework is, and has long been, a topic that many people in the society has strong opinions about. People are often either for homework or against it, but clarifying this is not the goal of this task. It will address what factors that is essential for the homework to give a positive learning effect. The issue is as follows: ”What are three teachers in the secondary school concerned with in terms of homework, and how do they think homework should be used to give the greatest learning outcomes?”. The study was conducted with a qualitative research method, where the data material was obtained through semi-structured interviews with the three teachers. The theoretical basis of the thesis is based on previous research, central learning theories, public documents, academic literature and laws. The three most important things the teachers were concerned about were: custom training, the help pupils gets from home and follow-up of the homework at school. Theory and previous research confirm that these things are central parts of the process with homework, and it points out that homework is something that a teacher must put down work and thought into. Homework is time consuming from both the teacher, the pupil and the parents point of view.