Blar i Institutt for lærerutdanning på tittel
Viser treff 1241-1260 av 3404
-
Helse i kroppsøving: En kvalitativ undersøkelse av et utvalg 10. klassinger sin forståelse for helse, og deres erfaring og opplevelser av undervisning om helsedimensjoner i kroppsøving.
(Master thesis, 2023)Kroppsøvingsfaget skal fremme helse og styrke elevenes helseressurser, og helsebegrepet er en sentral del av læreplan i kroppsøving (KRO01-05). Samtidig vet man lite om hvordan elever forstår helse, og opplever undervisning ... -
Helse- og oppvekstfag i et lokalmiljø ........................................................... En kvalitativ studie av elever og læreres forståelse av oppvekstbetingelser på bygda
(Master thesis, 2020)Sammendrag Jenter som vokser opp på bygda foretrekker ofte typisk kvinnedominerte yrker når de skal velge studieretning. I denne sammenheng har jeg undersøkt om det er noe som påvirker jentenes utdanningsvalg. Jeg har ... -
HELSESTASJONER SITT SAMARBEID MED BARNEVERNETS DØGN-FAMILIESENTRE. - En kvalitativ studie om erfaringer helsesøstre (helsesykepleiere) har, og ønsker de fremmer, i samarbeid om et godt tilbud rundt barna.
(Master thesis, 2019)Jeg fulgte retningslinjer for masteroppgave i barn og unges psykiske helse. Der stod at det skulle være et summary på engelsk men det stod ikke at det skulle være på norsk. Når jeg fylte ut skjema for trykking av oppgaven, ... -
High School students’ experiences of being ‘seen’ by their physical education teachers
(Journal article; Peer reviewed, 2019)The study examines the association between students’ level of physical fitness and experiences of being ‘seen’ by their physical education (PE) teachers, by interviewing 26 high school students (13 with low physical fitness, ... -
Higher Education as Context for Music Pedagogy Research
(Chapter, 2021) -
Higher education studies and pregnancy: Challenges and balances
(Journal article, 2021)Pregnancy and childbirth are experienced as physical and psychological challenges for most women. Drawing upon the McClusky'stheory of margin, we developed a 5-point Likert response scale questionnaire and collected data ... -
Higher Teacher Education:Raising Awareness toward Constructing Teaching Philosophy Statements
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This article focuses on exploring whether teacher educators and teacher students at higher teacher education programs have constructed their teaching philosophy statements, how they implement such philosophy statements, ... -
Hijabens ulike fremstillinger
(Bachelor thesis, 2019)Bruken av hijab har skapt store debatter, både i Norge og mange andre land i verden. Muslimske kvinner begrunner årsaken til hvorfor de bruker hijab på flere ulike måte. I dette forskningsprosjektet har jeg tatt for meg ... -
Historical Proficiency through Fictional Texts: A Didactic Approach to Learn about Indigenous Peoples
(Bachelor thesis, 2021)According to scholars, pupils do not learn about the Sami people’s culture, history, and language, and acquire positive attitudes towards the Sami people, which they are supposed to. In addition, texts about the Sami people ... -
Historie og identitet i den flerkulturelle skolen: En undersøkelse av historiens betydning for ungdomsskoleelevers identitetsdanning
(Master thesis, 2011)I denne oppgaven presenteres en empirisk forskningsundersøkelse gjennomført ved sju ungdomsskoler i Norge. Temaet for oppgaven har vært historie og identitet i den flerkulturelle skolen og har tatt utgangspunkt i følgende ... -
Historiebevissthet - Å leve i nuet, med en nærværende fortid og fremtid
(Master thesis, 2021)Denne studien har tatt utgangspunkt i historiebevissthet teoretisk, samt gjennom mål og intensjoner i norske læreplaner. Historiebevissthet har fått en sentral plass i læreplanen for historie, blant annet i ungdomsskolen. ... -
Historiebevissthet blant lærere og museumsformidlere
(Master thesis, 2023)Den overordnede problemstillingen for mitt masterprosjekt har vært: «Hvordan forstår og operasjonaliserer historielærere og museumsformidlere begrepet historiebevissthet?» Først gjennom LK06 og deretter gjennom LK20 har ... -
Historiebevissthet uttrykt gjennom svar på et spørreskjema
(Master thesis, 2014)I denne teksten tar jeg utgangspunkt i et datamateriale, i form av en spørreundersøkelse, innsamlet ved NTNU. Undersøkelsen tok sikte på å finne ut av hva elever har ment er det morsomste og ... -
Historiebevissthet: Erfaringsnært, men teorifjernt: En undersøkelse av undervisningsorienteringen til et utvalg historielærere i videregående skoler i Sør-Trøndelag
(Master thesis, 2011)Med innføringen av ny læreplan for historiefaget med Kunnskapsløftet 2006 fikk historiefaget i videregående skole en formålsformulering som fordrer et utvidet fagdidaktisk utgangspunkt for undervisning i faget. Historiebevissthet ... -
Historiebevissthetens funksjon hos elever i videregående skole - Et kvantitativt og kvalitativt perspektiv på videregående elevers utvikling av historiebevissthet i tiknytning til Falstadsenterets undervisningspraksis
(Master thesis, 2013)Den overordnete problemstillingen i dette forskningsprosjektet erempiridrevet og todelt: Hvordan utvikles historiebevissthet hos elever i videregående skole, spesielt i tilknytning til deltakelse i et undervisningsopplegg ... -
Historiebøker i grunnskolens perspektiv på Midtøsten- konflikten, med særlig fokus på palestinernes selvstendighet / den palestinske nasjon
(Master thesis, 2016-02-03)Temaet for denne masteroppgaven er hva elever i grunnskolen lærer om Midtøsten, og særlig palestinernes selvstendighet / den palestinske nasjon, lærebøker i historie utgitt i tidsrommet 1999–2008. Min hovedproblemstilling ... -
Historiefagets plass i fagfornyelsen.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven tar sikte på å undersøke hva samfunnsfaglærere på barneskolen tenker om historiefagets rolle i skolen, og hvordan den nye læreplanen etter kunnskapsløftet i 2020 endrer historieundervisningen. Ettersom ... -
Historien finnes ikke bare i læreboka, den er også rundt oss - En studie av ungdomsskolelæreres bruk av lokalmiljøet og lokalhistorien i Trondheim i historieundervisningen
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven omhandler hvordan lærere bruker lokalhistorien og lokalmiljøet i historieundervisningen. Oppgaven bygger på et empirisk datamateriale, samlet inn gjennom intervju av åtte lærere ved tre forskjellige ... -
"Historien finnes ikke barie i læreboka, den er også rundt oss" - En studie av ungdomsskolelæreres bruk av lokalmiljøet og lokalhistorien i Trondheim i historieundervisningen.
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven omhandler hvordan lærere bruker lokalhistorien og lokalmiljøet i historieundervisningen. Oppgaven bygger på et empirisk datamateriale, samlet inn gjennom intervju av åtte lærere ved tre forskjellige ... -
Historier fra arkivet – hvordan kan man formidle arkiv?
(Bachelor thesis, 2022)Denne bacheloroppgaven tar opp temaet arkivformidling av historiske arkiver. Den drøfter hvordan arkivformidling kan gjøres, i lys av den arkivteoretiske debatten om arkivformidling i nyere tid, ved å analysere Arkivverkets ...