Browsing Institutt for lærerutdanning by Title
Now showing items 1261-1280 of 3411
-
Historier fra arkivet – hvordan kan man formidle arkiv?
(Bachelor thesis, 2022)Denne bacheloroppgaven tar opp temaet arkivformidling av historiske arkiver. Den drøfter hvordan arkivformidling kan gjøres, i lys av den arkivteoretiske debatten om arkivformidling i nyere tid, ved å analysere Arkivverkets ... -
Historisk framstilling i dataspill
(Bachelor thesis, 2022) -
Hjelp vi er hjemme! En casestudie av samhandling, innramming, psykologisk trygghet og motivasjon på hjemmekontoret
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Denne studien belyser hvordan innramming, samhandling og samhandlingsmønstre har endret seg som følge av langvarig pålagt hjemmekontor, og hva vi kan lære av disse erfaringene for å definere den nye normalen post covid19. ... -
Hjem eller institusjon? Om tvetydigheten i omsorgsarbeid med enslige mindreårige flyktninger bosatt i kommunene
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Bosetting av enslige mindreårige flyktninger innebærer et kommunalt ansvar for å vurdere og å tilby omsorg for denne gruppen barn og unge. Artikkelen viser hvordan profesjonsutøvere reflekterer over arbeidet i omsorgsboliger ... -
Holdninger til ikke-binære kjønnsidentiteter i skolen
(Bachelor thesis, 2021) -
Holdningsskapende arbeid i skolen
(Bachelor thesis, 2021) -
Holocaust i lærebøker
(Bachelor thesis, 2022) -
Holocaust i nåtid - En innholdsanalyse av et utvalg lærebøkers framstilling av antisemittisme og holocaust
(Master thesis, 2021)Denne studiens hensikt er å forsøke å gi et bidrag til videreutviklingen av historiefaget i skolen. Ved å se på hvordan historiefaget framstilles i lærebøkene, har målet vært å si noe om hvorvidt læreboka bidrar nok som ... -
«Homofil er jo ikkje heile identiteten til ein person»
(Master thesis, 2021)Våren 2020 kom boka Dette blir mellom oss ut. Det er ei skjønnlitterær bok som tematiserer kjønn, i hovudsak gjennom den homofile hovudpersonen Felix, men det er òg andre karakterar som bidreg til at normer om kjønn kan ... -
How a teacher professional development program influences students’ algebra performance? Reflections from a web-based platform
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The main purpose of this study was to assess seventh-graders’ algebra performance when their teachers received professional development support regarding hypothetical learning trajectories through a web-based platform. ... -
How Can Tablets in the Primary ESL Classroom Facilitate Young Learners’ Literacy Skills and Language Comprehension?
(Bachelor thesis, 2021)The article reviews literature empirical studies from 2011 to 2020 that explore the effects of how tablets and digital apps designed for learning and teaching language are utilized in primary schools. Numerous applications ... -
"How can the use of autentic literature promote the develoment of reading literacy in English among eigth-graders in Norway?"
(Master thesis, 2013)This thesis is based on a research conducted in a Norwegian school class of eighth-graders. The topic question is: how can the use of authentic literature promote the development of reading ... -
How can transforming representation of mathematical entities help us employ more cognitive resources?
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article discusses the cognitive process of transforming one representation of mathematical entities into another representation. This process, which has been called mathematical metaphor, allows us to understand and ... -
How do EFL teachers at the upper secondary level perceive and assess student interaction? A qualitative case-study that investigates teachers’ practises, and their assessment rubrics.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne studien undersøker hvordan lærere som underviser i engelsk som fremmedspråk på videregående skole i Norge oppfatter og vurderer de sammensatte ferdighetene elever må ta i bruk i muntlige samtaler. Denne ... -
How do learners want to study vocabulary at home?
(Master thesis, 2022)Denne studien fokuseres på broken av forskjellig ordinnlæringsverktøy som elever kan bruke hjemme. Et ordinnlæringsverktøy er et verktøy som blir brukt for å gjøre det enklere og mer effektivt å lære. Da jeg vokste opp, ... -
How do Norwegian Lower-Secondary Students Perceive Online Source Criticism in the English School Subject?
(Master thesis, 2017)This study investigates how Norwegian lower-secondary students perceive online source criticism in the English school subject. Due to digitalization and the increased access to information, online source criticism can ... -
How do picturebooks support EFL learning: An analysis of the interaction between words and images
(Bachelor thesis, 2022) -
How Do the Effects of an 8-Week Intervention Influence Subsequent Performance Development in Cross-Country Skiers?
(Journal article; Peer reviewed, 2022)Purpose: To investigate how the effects of increased low- vs. high-intensity endurance training in an 8-week intervention influenced the subsequent development of performance and physiological indices in cross-country ... -
How do they perceive it?! A qualitative case study of the impact of English written feedback on students’ perception in the Norwegian classroom
(Master thesis, 2022)Sammendrag Til tross for stor interesse når det gjelder den skriftlige tilbakemeldingsprosessen for elever som skriver på andrespråk, er det få studier som har undersøkt hvordan elever oppfatter tilbakemeldinger for å ...