"Historien finnes ikke barie i læreboka, den er også rundt oss" - En studie av ungdomsskolelæreres bruk av lokalmiljøet og lokalhistorien i Trondheim i historieundervisningen.
Master thesis

View/ Open
Date
2015Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3900]
Abstract
Denne masteroppgaven omhandler hvordan lærere bruker lokalhistorien og lokalmiljøet i
historieundervisningen. Oppgaven bygger på et empirisk datamateriale, samlet inn gjennom
intervju av åtte lærere ved tre forskjellige ungdomsskoler i Trondheim.
Hensikten med undersøkelsen var å få en helhetlig forståelse av hvordan lærere benytter seg av
lokalbasert historieundervisningen og hvilken funksjon det lokale har innad i undervisningen.
Forskningsspørsmålene som dannet grunnlaget for å besvare oppgaven var; hvilke lokale
ressurser lærerne benytter i undervisningen, hvordan undervisningen gjennomføres, hvorfor
lærerne velger å benytte lokalbasert undervisning og hvilke rammefaktorer lærerne opplever
som hemmende for å gjennomføre en lokalbasert undervisningen.
Analysen av mitt empiriske datamateriale viser at ressursene som benyttes innenfor lokalbasert
historieundervisning er historieformidlingsinstitusjoner, byvandring, elevenes egne historier,
digitale kilder og fortellere. Undervisningen gjennomføres med fokus på formidling av
historiske faktakunnskaper, og har mindre fokus på kildekritikk og refleksjon over hvordan
historien fremstilles. I datamaterialet fremstår andre verdenskrig som det mest sentrale temaet
innenfor lokalbasert undervisning i Trondheim.
Lærerne bruker lokalhistorie og lokalmiljøet i undervisning for å utvikle elevenes
historiekunnskaper, skape interesse for historie og for å variere undervisningen.
Undervisningen i lokalmiljøet skaper en nærhet til historien og knyttes til elevenes
identitetsutvikling. Lærerne opplever at tid og økonomi er de rammefaktorene som i størst grad
hinder de i å benytte det lokale. Skolekulturen og de lokale læreplanene innad ved de tre skolene
fremstår som forskjellig, og legger i ulik grad til rette for lokalbasert undervisning. This master’s thesis explores how teachers use local history and local environment in history
teaching. The study is based on an empirical data material, collected through interviews with
eight teachers at three different lower secondary schools in Trondheim.
The purpose of this thesis was to gain a holistic understanding of how teachers use locallybased
history teaching, and which role the local aspect has been given within this teaching. The
research areas that formed the basis for the thesis was: which local recourses are used by
teachers in local history teaching, how the teaching is carried out, why teachers choose to use
locally-based teaching and which aspect the teachers feel prevents them from make use of the
local surroundings in their teaching.
The analysis of the empirical data shows that the resources used within locally based history
lessons are; storytelling institutions, town walks, the students own stories, digital sources and
storytellers. The teaching is carried out with a focus on historical factual knowledge, and focus
less on source criticism and reflection on how history is actually produced. In my data material,
the Second World War is the main focus for the locally based history teaching in Trondheim.
The teachers use the local history and local community in their history teaching to enhance
students knowledge of and interest in history, as well as to vary their lessons. The teachers
believe that teaching in local environment creates a closeness to the history that surrounds us,
which furthermore can be connected to student identity. The teachers experience that time
limitations and financial issues are the main factors that prevents them from using their local
area. The school’s culture and the local curricula at the three schools also seem to vary, which
facilitates locally based teaching in different manners.