• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Historien finnes ikke barie i læreboka, den er også rundt oss" - En studie av ungdomsskolelæreres bruk av lokalmiljøet og lokalhistorien i Trondheim i historieundervisningen.

Lillesæther, Eli Helen
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Lillesæter, Eli.pdf (947.7Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2375713
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [1427]
Abstract
Denne masteroppgaven omhandler hvordan lærere bruker lokalhistorien og lokalmiljøet i

historieundervisningen. Oppgaven bygger på et empirisk datamateriale, samlet inn gjennom

intervju av åtte lærere ved tre forskjellige ungdomsskoler i Trondheim.

Hensikten med undersøkelsen var å få en helhetlig forståelse av hvordan lærere benytter seg av

lokalbasert historieundervisningen og hvilken funksjon det lokale har innad i undervisningen.

Forskningsspørsmålene som dannet grunnlaget for å besvare oppgaven var; hvilke lokale

ressurser lærerne benytter i undervisningen, hvordan undervisningen gjennomføres, hvorfor

lærerne velger å benytte lokalbasert undervisning og hvilke rammefaktorer lærerne opplever

som hemmende for å gjennomføre en lokalbasert undervisningen.

Analysen av mitt empiriske datamateriale viser at ressursene som benyttes innenfor lokalbasert

historieundervisning er historieformidlingsinstitusjoner, byvandring, elevenes egne historier,

digitale kilder og fortellere. Undervisningen gjennomføres med fokus på formidling av

historiske faktakunnskaper, og har mindre fokus på kildekritikk og refleksjon over hvordan

historien fremstilles. I datamaterialet fremstår andre verdenskrig som det mest sentrale temaet

innenfor lokalbasert undervisning i Trondheim.

Lærerne bruker lokalhistorie og lokalmiljøet i undervisning for å utvikle elevenes

historiekunnskaper, skape interesse for historie og for å variere undervisningen.

Undervisningen i lokalmiljøet skaper en nærhet til historien og knyttes til elevenes

identitetsutvikling. Lærerne opplever at tid og økonomi er de rammefaktorene som i størst grad

hinder de i å benytte det lokale. Skolekulturen og de lokale læreplanene innad ved de tre skolene

fremstår som forskjellig, og legger i ulik grad til rette for lokalbasert undervisning.
 
This master’s thesis explores how teachers use local history and local environment in history

teaching. The study is based on an empirical data material, collected through interviews with

eight teachers at three different lower secondary schools in Trondheim.

The purpose of this thesis was to gain a holistic understanding of how teachers use locallybased

history teaching, and which role the local aspect has been given within this teaching. The

research areas that formed the basis for the thesis was: which local recourses are used by

teachers in local history teaching, how the teaching is carried out, why teachers choose to use

locally-based teaching and which aspect the teachers feel prevents them from make use of the

local surroundings in their teaching.

The analysis of the empirical data shows that the resources used within locally based history

lessons are; storytelling institutions, town walks, the students own stories, digital sources and

storytellers. The teaching is carried out with a focus on historical factual knowledge, and focus

less on source criticism and reflection on how history is actually produced. In my data material,

the Second World War is the main focus for the locally based history teaching in Trondheim.

The teachers use the local history and local community in their history teaching to enhance

students knowledge of and interest in history, as well as to vary their lessons. The teachers

believe that teaching in local environment creates a closeness to the history that surrounds us,

which furthermore can be connected to student identity. The teachers experience that time

limitations and financial issues are the main factors that prevents them from using their local

area. The school’s culture and the local curricula at the three schools also seem to vary, which

facilitates locally based teaching in different manners.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit