Historiebøker i grunnskolens perspektiv på Midtøsten- konflikten, med særlig fokus på palestinernes selvstendighet / den palestinske nasjon
Master thesis
View/ Open
Date
2016-02-03Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3863]
Abstract
Temaet for denne masteroppgaven er hva elever i grunnskolen lærer om Midtøsten, og særlig palestinernes selvstendighet / den palestinske nasjon, lærebøker i historie utgitt i tidsrommet 1999–2008. Min hovedproblemstilling vil være: Hvordan omtaler norske historiebøker i grunnskolen i perioden 1999–2008 årsaker til Midtøsten-konflikten? Reflekterer denne omtalen endringer i læreplanen i samme periode? Jeg ønsker altså å se på lærebokanalysene i lys av læreplanendringene fra L97 til K06, for å se om det finnes årsakssammenhenger mellom læreplanendringene og lærebokomtalen av Midtøsten-konflikten. I denne masteroppgaven vil dette si at lærebøker i historie for grunnskolen i perioden 1999–2008 sammenlignes med hensyn til hvordan de presenterer og behandler Midtøsten-konflikten, og hvordan de omtaler årsaker til konflikten.
For å belyse problemstillingen har jeg valgt fem analysespørsmål.
Metodene jeg har valgt å bruke er kvalitativ innholdsanalyse og deskriptiv- analytisk metode fordi disse var de mest hensiktsmessige.
Jeg har brukt læreplanmålene fra både L97 og K06 når det gjelder de forskjellige analysetemaene i dette prosjektet. En avgjørende forskjell mellom de ulike lærebøkene fra "1999- og 2008- tallet" er at bøkene fra 2008- tallet prøver å gi årsaksforklaringer til hvorfor de forskjellige hendelsene har skjedd. De har ulike forklaringer på årsak til disse og tar utgangspunkt i å forklare hvorfor noen av krigene ble satt i verk og litt om innholdet i Osloavtalen. Lærebøkene fra 1999-tallet skal gjøre elevene kjent med at det finnes ulike konflikter i verden og Midtøstenkonflikten er en av disse.
Felles for alle historiebøkene for grunnskolen er at de speiler de tidsperiodene planene ble laget og målene i de forskjellige læreplanene de er laget etter. The subject for this master thesis is what students in primary school learn about the Middle East, especially Palestinians independence / The Palestinian nation, history textbooks published in 1999 – 2008. My main research question is: How do Norwegian history textbooks, published in 1999 – 2008 for primary school, cover the causes for the Middle East conflict? Does this coverage reflect changes in the curriculum in the same period? I wish to focus on textbook analysis in context with changes in the curriculum from L97 to K06, to see whether there is a connection between curriculum changes and textbook coverage of the Middle East conflict. In this master thesis primary school history textbooks published in 1999 – 2008 are compared with how they present and treat the Middle East conflict, and how they cover the causes for the conflict. To best explore the research question I have chosen five analysis questions. The methods used in this thesis are qualitative content analysis and descriptive analysis because they are most appropriate.
I have used the curriculum goal settings from both L97 and K06 when considering the different analysis subjects in this project. A crucial difference between the textbooks from 1999 and 2008 is that the books from 2008 try to explain the causes to why different incidents occurred. They have different explanations for the incidents and their base is to explain why some of the wars occurred and mention what the contents of the Oslo agreement is. The textbooks from 1999 aim to make students aware of different conflicts in the world, the Middle East conflict being one of them.
Common for all primary school history textbooks is that they reflect the period in time when they were written and the goals in the different curriculums.