Yrkesfagutdanning for elever som står i fare for å slutte - en studie av et alternativt opplæringsprosjekt
Peer reviewed, Journal article
Published version

View/ Open
Date
2016Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling. 2016, . 10.7577/sjvd.1795Abstract
I dagens frafallsdiskurs beskrives risikoen, både den samfunnsøkonomiske og den individuelle, ved at mange elever ikke fullfører videregående skole. Det har de siste åra dukket opp mange initiativ for å redusere frafallet. Prosjektet «Den tredje vei» er et prosjekt med formål å redusere frafallet i en videregående skole gjennom å gi elever en yrkesfaglig delkompetanse innen Restaurant og matfag eller Helse og oppvekstfag. Vi har fulgt dette prosjektet i de to første årene, observert og intervjuet ledelse og lærere. Vi vil i denne artikkelen beskrive hvordan prosjektet fungerer, og diskutere hvordan et alternativt opplæringstilbud av denne typen kan forstås på system- og organisasjonsnivå, samt på gruppe- og individnivå. Her viser våre resultater at muligheten for fleksibilitet og det å være tett på eleven med god tilpasset undervisning er viktige suksesskriterier. Dette gjelder både i skolen og i arbeidspraksis.