Yrkesvalg, fra drøm til virkelighet! - Et aksjonsforskningsprosjekt knyttet til yrkesveiledning basert på prosjektarbeidsmetoden
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2416309Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3900]
Sammendrag
I min oppgave har jeg valgt et tema som fokuserer på veiledning for yrkesutdanningsvalg.
Ideen var at elevmedvirkning, yrkeserfaring og veiledning skulle gi elevene et bedre grunnlag
for sine yrkesutdanningsvalg. Studiet legger opp til en forståelse for hvordan
prosjektarbeidsmetoden kan gi elevene en demokratisk medbestemmelse for eget valg til
yrkesutdanning, og i hvilken grad denne metoden kan gi eleven muligheter til å ta et valg ut
fra personens egeninteresse, og eller om metoden kan gi eleven andre ideer og kunnskaper
om videre utdanning. Den overordnede hensikten med studien er å bidra til en bærekraftig
utvikling i eget fagområde og yrkesopplæringen i eget Vg1.
Studiet benytter en kvalitativ empirisk tilnærming, og innhenting av data har foregått gjennom
aksjonsforskning. Utvalget besto av 15 elever ved en yrkesfaglig studieretning i en
videregående skole i Nordland. For å analysere innsamlet data (gruppelogger, elev- og
observasjonslogger, produktresultater og vurderingssamtaler i etterkant), ble det benyttet en
meningsbærende analyse og vektlegging av meningsenheter i funnene.
Ut fra resultatene fra dataanalysene ga denne aksjonsforskningen noen konkrete endringer i
elevenes yrkesvalg. To av 15 elever endrer yrkesvalg innenfor utdanningsprogrammet ut fra
opprinnelig egeninteresse. De ble kritiske til sine egne forhåndsvalg og ønsket å gjøre
omvalg. En av elevene endret utdanningsprogram. 12 av 15 tar valg ut fra opprinnelig
egeninteresse, selv om noen av disse ikke prøvde seg ut i bedrift. De var fortsatt like
interessert i yrket etter prosjektarbeidet. Andre funn i denne forskningen indikerer at elevene,
gjennom deltakelse i et autentisk miljø, fikk økt interesse for fagspesifikke tema. Dette bidro
til en bedre forståelse for kunnskapskravene innenfor yrket, enn når skoleopplæringen før
praksis vektla denne kunnskapen som nødvendig å lære. Det vil si at elevene gjennom
erfaring i praksis fikk en forståelse for hva de manglet av kunnskaper for å kunne
kommunisere og utføre arbeidsoppgaver sammen med kompetente fagfolk, og dette bidro til
en økt interesse for teorifagene i skolen i etterkant. Aktivitet og praksis alene synes imidlertid
ikke å være tilstrekkelig. Det er i samhandling og refleksjon, elevene blir bevisste sine
interesser, og hvilken kompetanse som kreves.
Resultatene fra dette aksjonsforskningsprosjektet indikerer at yrkesveiledningen bør legge til
rette for at elevene får møte yrket, i yrkets rette miljø, så tidlig som mulig i en kombinasjon
med refleksjonsoppgaver/samtaler. Ved et slikt prosjekt vil en ivareta de aller fleste elevers
4
interesser og en får en målrettet opplæring gjennom samarbeid med næringslivet for en mer
relevant yrkesutdanningsveiledning.