Yrkesretting av fellesfag i videregående skole "Jeg syns at faget blir mer interessant når det rettes mot egen utdanning" - En kvalitativ studie av yrkesretting av fellesfag i videregående skole
Master thesis
Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3851]
Abstract
SammendragDenne masteroppgaven undersøker hvordan lærere arbeider med yrkesretting, og hva de forhandler mellom særlig i fellesfaget norsk på yrkesfaglige utdanningsprogram. Målet er å besvare problemstillingene: a) «Hvordan arbeider lærere med yrkesretting, og hvilke forventninger forhandler de mellom i dette arbeidet?» og b) «Hvordan opplever elever yrkesretting, og hvordan kan yrkesretting bidra til å motivere elever på yrkesfag?» Denne studien tar utgangspunkt i den nasjonale satsningen, FYR-prosjektet. FYR står for fellesfag, yrkesretting og relevans, og har vært mye omtalt. Det er ett av flere tiltak som har blitt satt i gang for å redusere frafallet i videregående opplæring. Hovedmålsettingen med FYR-prosjektet er at elever ved yrkesfaglige utdanningsprogram skal oppleve fellesfagene som relevante og meningsfulle, og at elevene på denne måten skal bli mer motiverte for å gjennomføre videregående opplæring. For å besvare problemstillingen i denne oppgaven har jeg gjennomført kvalitative forskningsintervjuer med to norsklærere og fem elever fra to ulike yrkesfaglige utdanningsprogram. I analysen av datamaterialet har jeg jobbet etter stegvis-deduktiv induktiv metode, arbeidet har foregått i etapper fra rådata til konsepter eller teorier (Tjora, 2017). Kodingen av datamaterialet har ført frem til fire kategorier som viser hva elever og lærere forstår med begrepet yrkesretting; yrkesretting som motivasjon, og for å oppnå god måloppnåelse og gode resultater i norskfaget, hvordan det sosiale miljøet er på skolen og i klassen, hvilke krav som stilles til norsklærere på yrkesfaglige utdanningsprogram og til sist; samarbeid mellom yrkesgrupper, lærer – elev og elever imellom. Analysen viser at elevene har en forventning om at fellesfagene skal yrkesrettes og være relevant for å øke motivasjonen for norskfaget. Lærerne mener ikke det er et krav fra elevene at undervisningen skal yrkesrettes, men at den må være relevant, i læreplanen står det at undervisningen skal tilpasses de ulike yrkesfaglige utdanningsprogrammene. SummayThis master's thesis examines how teachers work with vocational relevance in the common subjects of Norwegian language. The aim is to answer the research questions: a) “How do teachers work with vocational relevance, and what different expectations do they negotiate between in this work?” And b) "How do students experience vocational relevance, and how can vocational guidance help motivate students in vocational subjects?"This study departs from the national initiative, the FYR project. FYR is an acronym for the Norwegian words “Fellesfag” [Common subjects], “Yrkesretting” [Vocational relevance] and “Relevans” [Relevance]. The initiative has been subject to many discussions. It is one of several measures initiated to reduce the drop-out rate in upper secondary education. The main objective of the FYR project is that students in vocational education programs should experience the common subjects as relevant and meaningful, and that students in this way should be more motivated to complete upper secondary education.To answer the research question, I have conducted qualitative research interviews with two Norwegian teachers and five of their students from two different vocational education programs. In the analysis of the data material, I have worked in a step-by-step inductive method, meaning that the work has taken place in stages from raw data to concepts or theories (Tjora, 2017). The analysis of the data material shows how students and teachers understand the term vocational relevance. The study finds that the students have an expectation that the common subjects will be vocationally oriented and made relevant in order to increase the motivation for the language subject of Norwegian. The teachers know that their teachings must be made relevant to their students but does this in different ways. The national curriculum clearly states that teaching must be adapted to the various vocational education programs.