Naturopplevelsens plass i natufag
Master thesis
Date
2022Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3863]
Abstract
Denne studien har som mål å undersøke hvordan naturfaglærere forstår begrepet«naturopplevelser», hvilke effekter naturopplevelser kan gi og hvordan lærernetilrettelegger for dette i undervisningen. For å undersøke dette er det brukt en kvalitativtilnærming med semistrukturerte intervjuer av fire naturfagslærere fra Trøndelag. Dentematiske analysen har bidratt til å se etter sammenhenger mellom lærernes tanker omnaturopplevelser.
Resultatene viser at det er en bred forståelse av begrepet «naturopplevelse», og atlærerne verdsetter ulike elementer ved den. Det fremkommer også at det kan væreforskjell i naturopplevelser for barn og voksne. Voksne ser ut til å oppsøke opplevelsersom fremmer rekreasjon og avkobling, mens barn i større grad foretrekker aktiviteter ogspenning. Videre pekes det på noen mulige effekter som kan komme av å interagere mednaturen eller gjennom naturopplevelser. Blant annet kan dette fremme holdninger og etønske om å ta bærekraftige valg. Studien ser også på hvorvidt mer erfaring i naturen kanbidra til å gjenoppbygge en økende distansering fra naturen. Det rettes også fokus mothvorfor naturopplevelser blir presisert i læreplanen, noe som videre blir sett opp mot enegen- og nytteverdi. Resultatene indikerer at andre deler av læreplanen som ikke erkompetansemål ikke anvendes i like stor grad. Dermed kan det oppleves somutfordrende å legitimere naturopplevelser i naturfag. Lærerne uttrykker at de er positivetil å bruke naturen i egen undervisning, men at læreplanen i noen tilfeller kan være enhindring. Hensikten med denne studien er derfor å åpne opp for legitimering avnaturopplevelser i naturfag, og skolen for øvrig, og samle noen tanker om hvordantilrettelegging for dette kan gjennomføres. This thesis aims to investigate how science teachers understand the concept of «natureexperiences», what effects they believe experiences in nature can give, and how theyfacilitate this in science teaching. In order to examine this, a qualitative approach hasbeen used with semi-structured interviews of four science teachers from Trøndelag,Norway. The thematic analysis aimed to look for connections between the teachers’thoughts about nature experiences.
The results show that there is a broad understanding of the concept "nature experience",and that teachers value various elements of it. Additionally, the results reveal that theremay be differences in nature experiences for children and adults. Adults seem to seek outexperiences that promote recreation and relaxation, while children prefer activities andexcitement. Furthermore, the findings point out some possible effects that can comethrough interacting with nature or through nature experiences. Among other things, thiscan promote attitudes and a desire to make sustainable choices. The study also looks atwhether more experience in nature can help rebuild a decrease in nature connectedness.The focus of the study is also on why nature experiences are specified in the curriculum,which is seen in the light of inherit and useful value. The results indicate that content inthe curriculum which are not competence goals can be difficult to apply. Thus, it can beperceived as challenging to legitimize nature experiences in the science subject. Theteachers express that they are positive about using nature in their own teaching, but thatthe curriculum in some cases can be a hinderance. The purpose of this study is thereforeto argue for the legitimacy of nature experiences in science, and the school in general,and gather some thoughts on how to facilitate this.