NAFOL - en forskerskole for norsk lærerutdanning : en studie i akademisk praksis i lys av praksisarkitekturer og komplementære forståelsesformer fra vitenskap og kunst
Journal article, Peer reviewed
Accepted version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2478348Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3798]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [38658]
Originalversjon
Tidsskriftet FoU i praksis. 2017, 11 (1), 85-109.Sammendrag
Hensikten med denne artikkelen er å belyse hvordan konseptet for den nasjonale forskerskolen for lærerutdanningene, NAFOL (2010-2021), er designet, og hvordan oppdraget å være en merverdi i forskerutdanning er konkretisert i forskerskolens akademiske praksiser. Konseptet transformeres når lærerutdanningenes praksislandskap forandres og mulighetsbetingelsene i praksisarkitekturene forandres. Ettersom perspektivet i artikkelen er et innsiderperspektiv er nødvendig distanse i fortellingen om NAFOL skapt gjennom speiling i en praksisteori om praksisarkitekturer, og i dialog med en symbolteori om komplementære forståelsesformer fra vitenskap og kunst. NAFOL-konseptet er utviklet i tett samarbeid med nettverksinstitusjonene som er eiere av NAFOL, og i dialog med internasjonale nettverk opptatt av profesjonalisering av forskende lærerutdannere.