Naturfag i Norge og Finland - En komparativ analyse av fysikkrelaterte læreplanmål
Master thesis
View/ Open
Date
2015Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3865]
Abstract
Denne masteroppgaven tar for seg fysikkmålene i norsk og finsk læreplan på barne- og ungdomstrinnet. Revidert Blooms taksonomi er brukt som analyseverktøy, og benyttes for å sammenligne de to læreplanene med tanke på omfang og vanskelighetsgrad.
Det har blitt jobbet ut i fra denne problemstillingen: "Hva skiller fysikkdelene av naturfaglæreplanene i Norge og Finland? En sammenligning av omfang, kunnskapstype og vanskelighetsgrad i fysikkrelaterte læreplanmål med revidert Blooms taksonomi som analyseverktøy". Det blir gjort en analyse av de to læreplanene hver for seg, før resultatene sammenlignes og drøftes. Dette er en kvalitativ komparativ innholdsanalyse for de tre intervallene (småskolen, mellomtrinnet og ungdomsskolen) hver for seg, og alle slått sammen.
Undersøkelsen viser at fysikkmålene i den norske læreplanen har høyere vanskelighetsgrad enn den finske i begge intervallene på barneskolen. På ungdomsskolen viser derimot finsk læreplan størst vanskelighetsgrad. Ingen av læreplanene viser tydelig systematisk progresjon i vanskelighetsgraden. Mens den norske læreplanen viser en tydelig synkende vanskelighetsgrad, er den finske flat på barnetrinnet, med en tydelig økning for ungdomsskolen. Undersøkelsen viser også at den norske læreplanene indikerer noe større omfang enn den finske i form av mer kognitiv bredde og kunnskapstyper med mer dybde. I norsk skole er det noe mer tid tilgjengelig per fysikkmål. This thesis examines the physics goals of Norwegian and Finnish curriculum at elementary and lower secondary schools. Revised Bloom's taxonomy is used as an analytical tool, and is used to compare the two curricula in terms of scope and complexity.
The thesis is based on the following research question: "What differentiates physics sections of science curricula in Norway and Finland? A comparison of the scope, knowledge and the difficulty in physics related learning objectives with Revise Blooms taxonomy as an analytical tool". The two curricula are first analysed separately, followed by a comparison and discussion of the two analyses. This is a qualitative comparative content analysis of the three intervals (lower elementary school, higher elementary school and lower secondary school) separately, and all merged.
The survey show that physics targets in the Norwegian curriculum has a higher degree of difficulty than the Finnish in both intervals of elementary school. In middle school, however, the Finnish curriculum shows greatest difficulty. None of the curricula show clear systematic progression in difficulty, but while the Norwegian curriculum shows a decreasing difficulty, the Finnish difficulty is flat at the elementary levels, with a significant increase in lower secondary school. The survey also shows that the Norwegian curriculum indicates a slightly greater scope than the Finnish in terms of more cognitive breadth and knowledge types with more depth. Norway also has more time per physics goal.