Få de inn og få de med, det tror jeg er nøkkelen til alt
Master thesis
Date
2022Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3899]
Abstract
Formål og problemstilling: I dagens skole har alle elever rett på en likeverdig opplæring hvor mangfold fremstår som en berikelse og ressurs. Likevel viser flere studier at lærere mangler kunnskap i å undervise mangfold. Formålet med denne studien er å se nærmere på læreres kompetanse og erfaring knyttet til deres tilnærming og holdninger til minoritetselever. Med bakgrunn i dette søker studien å undersøke hvorvidt det er en sammenheng mellom læreres kompetanse og holdninger og handlinger i skolen. Studiens problemstilling er: Hva kjennetegner læreres flerkulturelle pedagogikk knyttet til ressursorientert og problemorientert tilnærming til minoritetselever i skolen.
Metode og datamaterialet: For å besvare denne problemstillingen er det benyttet en kvalitativ metodisk tilnærming. Det er gjennomført semistrukturerte intervjuer med tre lærere i grunnskolen, hvor alle har erfaring med minoritetselever. Dette har gitt grunnlaget for datamaterialet i studien. Datamaterialet ble transkribert, og kodet i analyseverktøyet NVivo. Den analysemetoden som er anvendt er tematisk analyse. I analyseprosessen ble temaer dannet, med inspirasjon fra James Banks dimensjoner på flerkulturell pedagogikk, som ga grunnlaget for videre drøfting i lys av relevant teori.
Hovedfunn: Funnene viser at det ikke er et entydig svar på lærernes flerkulturelle pedagogikk. Med andre ord er det ingen av lærerne som uttrykker holdninger og handlinger som er helt i tråd med begrepets mange dimensjoner. I tillegg tyder funnene på at lærerne både viser til ressursorienterte, men også problemorienterte tilnærminger til minoritetselever i skolen. Likevel er det forskjell mellom lærerne. Læreren med mest kulturell kompetanse og erfaring med minoritetselever viser også et fokus på de fire dimensjonene på flerkulturell pedagogikk og har en overordnet ressursorientert tilnærming til minoritetselever, hvor muligheter er et sentralt fokus. Sammenlignet med de andre lærerne som har mindre kulturell kompetanse og erfaring med minoritetselever, uttrykker de en mer problemorientert tilnærming til mangfold, og viser fokus på enkelte av dimensjonene på flerkulturell pedagogikk. Oppsummert viser funnene en sammenheng mellom lærernes kompetanse og erfaring og tilnærming til minoritetselever i skolen. Problem statement:In accordance with the Universal Declaration of Human Rights, education is a fundamental human right where diversity appears as an enrichment and resource. Despite this, research proves diversity to be an issue in many classrooms due to lack of knowledge, experience, and competence among teachers. The purpose of this thesis is to explore and analyze teachers' attitudes toward minority students based on their previous experience and competence with diverse classes. This study further aims to examine possible correlations between teacher experience and attitudes with their actions in the classroom. With this background, the explicit problem statement is: What characterizes teachers' multicultural pedagogy considering resource- and problem-oriented attitudes towards minority students?
Methodology and materials:The thesis utilizes a qualitative methodological approach where semi structured interviews have been conducted with three primary school teachers that have some degree of experience with minority students. This is the foundation of the data material of the study. All the interviews are transcribed and coded using the data analysis software NVivo. Thematic analysis is used to analyze the acquired qualitative data, during which multiple themes are proposed with inspiration from four of James Banks' five dimensions on multicultural education. These themes are further discussed in light of relevant theory.
Main findings:Findings clearly show that there is no explicit solution or correct approach to multicultural pedagogy. None of the teachers show attitudes or actions that fully complies with Banks' multicultural dimensions. Furthermore, findings suggest that the teachers exhibit both resource- and problem-oriented attitudes towards minority students in the classroom. Yet, the findings prove that the teacher with the most experience with multicultural students is more compliant with the four dimensions of multicultural education than the two less experienced teachers. This teacher also approaches minority students with a resource-oriented attitude, focusing on equal opportunity regardless of student background. The two teachers with less multicultural experience exhibit a more problem-oriented approach towards diversity, only partially complying with some of Banks' dimensions on multicultural education. All findings suggest a clear correlation between multicultural teaching experience and actions towards minorities in the classroom.