• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Få frem x-ene på en måte, få frem svaret på x-ene": en studie av fire 7.trinnelevers arbeid med likninger, men fokus på strategier, likhetstegn og variabler

Lie, Liv-Iren
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Lie2017.pdf (8.505Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2454638
Utgivelsesdato
2017
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for lærerutdanning [1980]
Sammendrag
Hensikten med denne oppgaven var å få et innblikk i hvordan noen elever i syvendeklasse jobber med likninger. Jeg ønsket å undersøke hvilke strategier elevene benytter seg av for å løse likningene, samt undersøke elevenes syn på likhetstegnet og oppfattelse av variabler. Det var også ønskelig å se om de to siste aspektene kunne ha noen innvirkning på strategiene elevene benyttet seg av. Forskningsspørsmålet i oppgaven er derfor som følger: 1. Hvilke strategier bruker fire sjuendeklassinger i arbeid med førstegradslikninger? 2. Hvordan kan elevenes syn på likhetstegnet og oppfattelse av variabler påvirke strategiene?

Ved å undersøke elevenes likningsløsningsstrategier ønsker jeg å se generelt på strategiene elevene benytter, samt å se etter tegn på at også disse elevene står overfor et kognitivt gap. Med tanke på at synet på likhetstegnet har vist seg å ha en effekt på elevenes evner til å løse likninger er det interessant å se om dette også har en effekt på elevenes strategier i likningsløsing. Også variabler har tidligere vist seg å være utfordrende for elever. Variabelbegrepet jeg bruker i denne oppgaven er en vid definisjon som vil bli nærmere forklart i teorikapittelet. Siden fokuset i oppgaven er likninger har jeg fokusert på elevenes oppfatninger av variabler som er relatert til likningsløsing. Det er derfor to oppfattelser som er av særlig interesse: variabler som ukjente og variabler som generaliserte tall. For å kunne si noe om hvordan elevenes syn på likhetstegnet og oppfattelse av variabler kan påvirke elevenes strategier vil jeg først analysere hva elevenes syn på likhetstegnet og oppfattelse av variabler er før jeg i diskusjonen vil forsøke å svare på hvordan dette eventuelt påvirker likningsløsningsstrategiene.
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit