Blar i Institutt for lærerutdanning på tittel
Viser treff 365-384 av 3422
-
Crowsourcing i samlingforvaltning
(Bachelor thesis, 2021)I denne oppgaven har jeg sett på bruk av crowdsourcing i samlingsforvaltningen. Utgangspunktet mitt er hvordan NTNU Universitetsbiblioteket har benyttet seg av crowdsourcing i arbeidet med innhenting av informasjon og ... -
Cuisenairestaver i arbeidet med brøk
(Master thesis, 2021)Brøk er et emne det knyttes store utfordringer til både blant elever og lærere. Et hjelpemiddel som har vist god effekt for å gjøre brøk generelt mer forståelig, er konkretiseringsmateriell. Konkretiseringsmateriellet ... -
Cultural belonging and peer relations among young people in multi-ethnic Norwegian suburbs
(Journal article; Peer reviewed, 2013)The article elaborates on young people’s sense of cultural belonging, based on interviews held with 41 pupils with an immigrant background. All of the interviewees lived in the suburbs of a Norwegian town and attended ... -
Curriculum Implications of Using Ethnomathematics to Promote Student Learning in Ethiopia
(Peer reviewed; Journal article, 2021) -
Da yrkesfag forsvant fra ungdomsskolen: allmenndannelsens politikk
(Peer reviewed; Journal article, 2021) -
Dagens naturfagslærebøker og seksuell helse
(Bachelor thesis, 2021)Denne oppgaven tar for seg hvordan tre ulike lærebøker i naturfag på ungdomstrinnet fremstiller seksuell helse. Hvordan bøkene legger opp til å utvikle en god seksuell helse når man er ung? Det fokuseres på hvordan bøkene ... -
Dancing in Exile: Performance, Protest, and the Syrian Civil War
(Journal article; Peer reviewed, 2018) -
Danning i opptakten til en ny læreplan
(Bachelor thesis, 2019)I denne analysen belyser jeg hvordan danning kommer til uttrykk i NOU 2015: 8 og kjerneelementer i faget samfunnsfag for grunnskolen. Ved å redegjøre for danningsteori med bakgrunn i blant annet Jon Hellesnes sin veletablerte ... -
Danningsfremmende litteraturundervisning i to norsk-læreverk
(Master thesis, 2022)I dette masterprosjektet har jeg undersøkt hvordan skolens danningsoppdrag kommer til syne i norskfaglig undervisning, spesielt tilknyttet de to læreverkene Salaby og Fabel. For å belyse dette har jeg arbeidet utfra ... -
Dans for kroppsøvingslærer- og musikklærerstudenter – Et dansedidaktisk FoU-prosjekt ved en PPU-utdanning i kroppsøving og musikk
(Master thesis, 2017)Masteroppgaven «Dans for kroppsøvings- og musikklærerstudenter» undersøker hvilke erfaringer, holdninger og tanker lærerstudenter har om dans og om hvordan deltakelse i et dansedidaktisk design bidrar til deres didaktiske ... -
Dans i kroppsøving - En performativ undersøkelse med memes som didaktisk grep
(Master thesis, 2020)SAMMENDRAG Dans er ett av de kreative estetiske fagene som nedprioriteres i skolen i dag, og i en tid hvor kreativitet er en etterspurt kompetanse, er dette uheldig både for den enkelte og samfunnet som helhet. Formålet ... -
Dansedidaktikk – klaustrofobi: En performativ dialog mellom autoetnografiske stoppøyeblikk fra egen danseutdanning og kritisk dansepedagogikkforskning
(Journal article; Peer reviewed, 2021) -
Dansens dannende potensial
(Master thesis, 2019) -
Danseren, og de minste - Å skape koreografi for de yngste barna
(Master thesis, 2013)Med utgangspunkt i prosessen med å skape og utøve en toddlerforestilling med tittelen «Mamma, og meg» gjør Ida Pape Pedersen en selvstudie basert i Maurice Merleau-Pontys (1945/1994) kroppsfenomenologi. Forfatteren er selv ... -
Dataloggere i matematikkundervisning: - en kvalitativ studie om bruk av dataloggere som verktøy i matematikkundervisning
(Master thesis, 2017)Jeg ønsker med min oppgave å undersøke bruk av dataloggere og bevegelsessensor fra PASCO i arbeid med funksjoner og grafer i matematikkfaget. Studien vil også vurdere hvordan arbeid med dataloggere i matematikk påvirker ... -
Dataspelet Civilization IV som utgangspunkt for undervisning i samfunnsfag, engelsk og norsk. - Ei studie av eit spel-basert undervisningsopplegg ved Nordahl Grieg vidaregåande skule i Bergen
(Master thesis, 2014)I denne studia vert det presentert ein kvalitativ undersøking av undervisningspraksisen knytt til spel-basert læring i samfunnsfag, engelsk og norsk ved Nordahl Grieg vidaregåande skulei Bergen. Gjennom observasjon av ... -
Dataspill og dannelse. Å lære livsmestring med Peer Gynt-spillet.
(Journal article; Peer reviewed, 2023)En dataspillversjon av Henrik Ibsens Peer Gynt er utviklet for bruk i skolen. I tillegg til å introdusere elevene for Ibsens kjente drama er spillet tenkt brukt som en læringsressurs i arbeidet med det tverrfaglige temaet ... -
Dataspillet Mitt barn lebensborn - EDU for elever med høytfungerende autisme
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har vi sett på problemstillingen: “Hva er den pedagogiske verdien av dataspillet Mitt barn lebensborn - EDU, i arbeidet med elever med høytfungerende autisme?” For å belyse denne problemstillingen, ... -
Dataspillet Mitt barn lebensborn - EDU for elever med høytfungerende autisme
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har vi sett på problemstillingen: “Hva er den pedagogiske verdien av dataspillet Mitt barn lebensborn - EDU, i arbeidet med elever med høytfungerende autisme?” For å belyse denne problemstillingen, ...