Dans for kroppsøvingslærer- og musikklærerstudenter – Et dansedidaktisk FoU-prosjekt ved en PPU-utdanning i kroppsøving og musikk
Master thesis
View/ Open
Date
2017Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3837]
Abstract
Masteroppgaven «Dans for kroppsøvings- og musikklærerstudenter» undersøker hvilke erfaringer, holdninger og tanker lærerstudenter har om dans og om hvordan deltakelse i et dansedidaktisk design bidrar til deres didaktiske utvikling. Studiens problemstilling lyder slik: Hvilke forståelser for dans i kroppsøving respektive musikk fremkommer hos lærerstudenter i praktisk-pedagogisk utdanning og deres lærerutdannere og hvordan utvikles lærerstudenters forståelser gjennom deltakelse i et dansedidaktisk design utviklet for målgruppen?
For å finne ut av problemstillingen skapte jeg et dansedidaktisk undervisningsdesign, «Maskindansen», som jeg underviste til lærerstudenter ved praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) i kroppsøving og musikk ved Institutt for lærerutdanning ved NTNU. Studentene som deltok på undervisningen svarte i etterkant av undervisningen på et spørreskjema. Jeg har i tillegg intervjuet 3 lærerutdannere, observert 2 studenter i dansepraksis og skrevet egen logg i etterkant av undervisningen jeg gjennomførte med lærerstudentene. Studien bygger på empirisk materiale produsert gjennom spørreskjema, intervju, observasjon av studenter i praksis og egen loggskriving.
Masteroppgaven er et forsknings- og utviklingsprosjekt fordi jeg ønsker å være med på å utvikle et didaktisk design som bidrar til å utvikle lærerstudenters ferdigheter og kunnskaper om undervisning av dans i skolen. Oppgaven posisjonerer seg innenfor pragmatismen med troen på at kunnskap oppstår i handling og at mennesket handler i verden (Carlsen, 2015, s. 113). Studiens teoretiske referanseramme tar utgangspunkt i tre teoretiske perspektiv: teoretiske perspektiver på dans, teoretiske perspektiver på læreplan og læreplananalyse, samt didaktisk designsteori og dramaturgisk kompetanse i dansedidaktisk kontekst.
Et sentralt kunnskapsbidrag med studien er å peke på at det er et kritisk behov for å utvikle dansedidaktisk kompetanse i lærerutdanningen. I tillegg bidrar studien med et konkret dansedidaktisk design skapt for lærerstudenter: «Maskindansen».