Blar i Institutt for lærerutdanning på tittel
Viser treff 3363-3382 av 3729
-
Trygghet, hensyn og vi-følelse - En studie av læreres perspektiver på vurdering av muntlighet på et fådelt ungdomstrinn
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om utfordringer og muligheter knyttet til læreres vurderingspraksis om muntlighet på en fådelt skole. Formålet med oppgaven er å utforske vurderingspraksiser i en aldersblandet klasse, og gi ... -
Trøblete tenåringstematikk. Rapplyrisk posisjonering og tekstkompetanse i elev- og studentproduksjoner
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen undersøker hvordan ungdomsskole - elever og lærerstudenter konstruerer lyriske rapper-jeg i egenkomponerte låter. Artikkelen springer ut av Lydrik(k)-prosjektet – et flerfaglig samarbeidsprosjekt mellom ... -
Tullete og alvorlige voksne: Barns fortellinger om voksnes roller i lek i barnehage og skole
(Journal article; Peer reviewed, 2023)Denne artikkelen utforsker hva slags oppfatninger barn kan ha av ansattes roller i lek i norsk barnehage og skole, og hvordan disse oppfatningene kan komme til uttrykk. Med utgangspunkt i gruppeintervjuer med barn som ... -
Tusenkunstneren? - En læreplananalyse av krav til fagkunnskap for Kunst- og designlæreren i den videregående skole
(Master thesis, 2019)Sammendrag Temaet for denne masteravhandlingen omhandler krav og forventninger til Kunst- og designlærerens fagkunnskap og fagutvikling i den videregående skole. Undersøkelsen tar form i et sosialkonstruksjonistisk ... -
"TV skrives aldri me U." En etnografisk klasseromsstudie av barns samhandling underveis i skrivearbeid i en førsteklasse.
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven handler om hvordan elever i en førstetrinnsklasse samhandler underveis i en skriveprosess, og om man finner spor av denne samhandlingen i elevtekstene som blir produsert. For å finne ut dette har jeg ... -
Tverrfagleg kompetanse i lærarutdanninga - ein studie av korleis grunnskulelærarutdanninga ved NTNU i Trondheim stiller seg til tverrfagleg kompetanse, med fokus på musikk i tverrfagleg samanheng
(Master thesis, 2022)Føremålet med denne studien er å undersøke korleis lærarar som underviser ved grunnskulelærarutdanninga ved NTNU i Trondheim stiller seg til tverrfagleg kompetanse, med fokus på musikk i tverrfagleg samanheng. Studien er ... -
Tverrfaglig låtskriving: En casestudie om elevers opplevelser av låtskriving som en læringsmetode i naturfag
(Master thesis, 2022)Den overordnede delen av læreplanen fremmer viktigheten av tilpasset opplæring ved bruk av variert undervisning, samtidig som estetiske læreprosesser og skapende undervisning har fått et større fokus i styringsdokumentene ... -
Tverrfaglig lærersamarbeid i Kulturdag - En narrativ studie av fortellinger om å delta som kulturskolelærer og grunnskolelærer i pilotprosjektet Kulturdag
(Master thesis, 2020)Denne studien har undersøkt samarbeid mellom lærere i kulturskolen og lærere i grunnskolen. Hensikten med studien har vært å utvikle kunnskap om tverrfaglig samarbeid mellom kulturskole og grunnskole på lærernivå, for å ... -
Tverrfaglig samarbeid med skolesystemet for barn og unges beste
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven tar for seg tverrfaglig samarbeid i skolesystemet. Jeg har hatt et mål om å se på hvordan skolen samarbeider tverrfaglig med andre hjelpeapparat til barn og unges beste, for å kunne si noe om hvilke sosiale ... -
Tverrfaglig samarbeid mellom PPT og skole
(Master thesis, 2023)Målet med denne studien var å belyse problemstillingen «Hvilke opplevelser har lærere og PP-rådgivere i det tverrfaglige samarbeidet mellom skolen og pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) og hva er suksessfaktorer og ... -
Tverrfaglig skriving i norskfaget
(Master thesis, 2022)Masterstudien er gjennomført med utgangspunkt i et sterkt engasjement for å utforske norsklærerrollen i møte med livsmestring. Etter innføringen av LK2020 har ikke alle muligheter for norskfaglig skriving tilknyttet ... -
Tverrfaglig utdanning for bærekraftig utvikling - En analyse av læreres erfaringer og refleksjoner
(Bachelor thesis, 2019)Hensikten med oppgaven har vært å skape en oversikt over informantenes perspektiv og refleksjoner rundt UBU og tverrfaglig samarbeid, og å få et innblikk i hvordan den aktuelle problemstillingen fortoner seg på en gitt ... -
Tverrfaglige temaer i norskfaget. En analyse av hvordan de tverrfaglige temaene i Kunnskapsløftet 2020 operasjonaliseres i oppgavene i Norsk 9 og Fabel 9.
(Master thesis, 2023)I denne studien har jeg undersøkt hvordan de tre tverrfaglige temaene i Kunnskapsløftet 2020, folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling, operasjonaliseres i oppgavene i lærebøkene Norsk ... -
Tverrprofesjonelt samarbeid - til barnets beste? En kvalitativ studie av lærere, barnevernsansatte og tidligere elever sine erfaringer med samarbeid for barnets beste
(Master thesis, 2022)I denne studien har jeg undersøkt hvilke erfaringer lærere, barnevernsansatte og tidligere elever har med ivaretakelsen av barnets beste i det tverrprofesjonelle samarbeidet. Hensikten med dette har vært å belyse de ... -
Tverrprofesjonelt samarbeid mellom lærer og barnevernspedagog - en kvalitativ studie av læreres og barnevernspedagogers erfaringer når det gjelder barn som har opplevd vold og/eller overgrep
(Master thesis, 2022)Sammendrag Temaet for denne studien er læreres og barnevernspedagogers erfaringer med tverr-profesjonelt samarbeid i saker hvor barn har opplevd vold og/eller overgrep. Studien vektlegger hvordan de ulike profesjonene ... -
The two faces of Janus: educational pathways into and out of violent extremism in Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2023) -
Tyrannen – et eventyr
(Peer reviewed; Journal article, 2021) -
Tønsbergs blad – Høyreavis med mening
(Bachelor thesis, 2021)Denne oppgaven tar for seg en ørliten del av det større temaet partipressen, noe som tidligere var en realitet i norske aviser. Temaet har interessert flere forskere i Norge, og det flere årsaksforklaringer på hvorfor og ... -
Tørk av tavla – no skal vi ha om grunnfremjing
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Konstruksjonar med grunnfremjing (eng. ground promotion) liknar verbpartikkelkonstruksjonar, men har ein grunn som er fremja i staden for ein figur, som er undertrykt. I dømet ta av bordet er grunnen bordet fremja medan ...