Tverrfaglig låtskriving: En casestudie om elevers opplevelser av låtskriving som en læringsmetode i naturfag
Master thesis
Date
2022Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3863]
Abstract
Den overordnede delen av læreplanen fremmer viktigheten av tilpasset opplæring ved bruk av variert undervisning, samtidig som estetiske læreprosesser og skapende undervisning har fått et større fokus i styringsdokumentene for skolen. Tidligere forskning på feltet har vist at bruk av musikalske virkemidler og låtskriving som læringsmetode gir gode muligheter for læring. Generelt fokuserer disse studiene mest på læringsutbytte, og det er mangel på forskning både i den norske konteksten og på aldersgruppen denne oppgaven ser på. Denne masteroppgaven forsøker å fylle inn deler av dette hullet, og foreslår derfor bruken av låtskriving som en tverrfaglig læringsmetode som kan imøtekomme styringsdokumentene samtidig som det åpner for muligheter for å trekke elevenes interesser inn i skolearbeidet. På grunn av viktigheten av gode opplevelser i læring, samt at læringsutbytte allerede er forsket på, har det blitt valgt å rette fokuset mot elevenes opplevelser i møte med læringsmetoden.
Med utgangspunkt i problemstillingen «Hvordan opplever 6.-klassinger å skape sangtekster som en tverrfaglig læringsmetode i naturfag?» ble det gjennomført en casestudie med et undervisningsopplegg som utgangspunkt. Undervisningsopplegget ble gjennomført i to 6.-klasser ved samme skole, og gikk ut på at elevene skulle skrive sangtekster for å bearbeide det naturfaglige temaet livsmestring. Datagenereringen foregikk gjennom deltakende observasjon i løpet av undervisningsoppleggene, der elevene også fikk komme med tilbakemelding på slutten av opplegget, og intervju av klassens lærere i etterkant. Dataen ble videre analysert gjennom en tematisk analyse.
Resultatene av studien viser at elevene på generell basis syntes arbeidet var gøy og hadde positive opplevelser i møte med en slik læringsmetode, selv om metoden kunne oppleves som utfordrende på grunn av sin åpne og kreative form. Et slikt prosjekt vil dra nytte av en lengre tidsramme, slik at det blir bedre tid til å bearbeide sangen og større muligheter for å kombinere flere fag. Samtidig kan det sette krav til lærerens kompetanse på grunn av elevenes behov for veiledning i en utfordrende læringsmetode. The Norwegian core curriculum promotes the importance of adapted education through the use of varied teaching. Meanwhile, the focus on aesthetic an creative teaching in the Norwegian government documents is currently increasing. Previous research in the field has shown that the use of musical tools and songwriting as learning methods provide good opportunities for learning. In general, these studies focus mostly on learning outcome, and there is a lack of reasearch in both the Norwegian context and the age group on which this study focuses. This master's thesis attempts to fill in parts of this gap, and suggests the use of songwriting as an interdisciplinary learning method that can comply with the management documents, while giving opportunities to incorporate the students' interests in the school work. Due to the importance of good experiences in learning, and that learning outcome have already been researched, the focus for this thesis is on students' experiences within this learning method.
Based on the research question “How do 6th graders experience the use of songwriting as an interdisciplinary learning method in the Natural science subject?”, a case study was carried out with a lesson plan as a starting point. The lesson was carried out in two 6th grade classes at the same school, and consisted of the students using songwriting to process the Natural science topic of life skills. The data generation took place through participatory observation during the lessons, where the students also got to provide feedback at the end of the lesson, followed by interviews with the teachers. Thereafter, the data material was analyzed through a thematic analysis.
The results of the study presents that the students, on a general basis, thought the work was fun and had positive experiences with this learning method, even though the method could be perceived as challenging due to its open and creative form. Such a project will benefit from having a larger time frame, so that there will be better time to work on the lyrics and greater opportunities to combine several subjects. At the same time, it can presume demands from the teacher’s competence due to the students' need for guidance in a challenging learning activity.