Trygghet, hensyn og vi-følelse - En studie av læreres perspektiver på vurdering av muntlighet på et fådelt ungdomstrinn
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3007909Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3436]
Sammendrag
Denne masteroppgaven handler om utfordringer og muligheter knyttet til læreres vurderingspraksis om muntlighet på en fådelt skole. Formålet med oppgaven er å utforske vurderingspraksiser i en aldersblandet klasse, og gi et innblikk i hvilke muligheter og utfordringer som ligger til grunn for dette. Problemstillingen som utforskes er: Hvilke muligheter og utfordringer beskriver et utvalg lærere i forbindelse med vurdering av muntlige ferdigheter på et fådelt ungdomstrinn? For å gi svar på dette har jeg benyttet meg av et kvalitativt forskningsintervju. Jeg har intervjuet to norsklærere som jobber på en fådelt skole i et gruppeintervju. Lærerne jobber på ungdomstrinnet og har 8.trinn, 9.trinn og 10.trinn i samme klasse.
Ut fra et bekvemmingsutvalg av norsklærere, har hensikten med studien vært å bidra med kunnskap og innsikt i undervisningspraksisen til lærerne. Gjennom å samle og analysere refleksjoner og erfaringer knyttet til vurdering av muntlighet i norskfaget, har jeg kommet fram til flere funn som jeg drøfter i oppgaven. Denne studiens teorigrunnlag består av teorier om fådelt pedagogikk, muntlighet og vurdering. Oppgaven tar utgangspunkt i tidligere forskning (jf. Hertzberg, 2003; Svenkerud et al., 2012; Kaldahl, 2022). I likhet med funn fra tidligere forskning, kommer det frem i analysen at det knyttes negative holdninger til muntlige fremføringer som vurderingssituasjon.
Et hovedfunn fra denne studien er at lærerne har redusert bruk av muntlige presentasjoner som vurderingsform, av hensyn til elevenes trygghet i klasserommet. Av den grunn viser denne studien at varierte vurderingssituasjoner og vi-følelsen i klassen er det grunnleggende for å oppnå gode vurderinger for muntlighet i en fådelt klasse. Studien har også vist at det er utfordrende å tilpasse undervisningsopplegg og vurderinger av muntlighet når flere årstrinn går i samme klasse. Lærerne trekker frem de eldste elevene som ressurser for undervisningen, hvor dette funnet tilsier at en slik mulighet er unikt for den fådelte pedagogikken.
Jeg ønsker at denne studien skal bidra med å vise det potensialet som finnes i arbeid med muntlighet i en fådelt klasse. Slik at den kan belyse noen muligheter og utfordringer ved vurderingspraksiser i en struktur som ikke alle er kjent med, og som blir lite tematisert i lærerutdanningen. Jeg ønsker også at forskningen skal gi mer plass til muntlighet, slik at vi får mer kunnskap om undervisning i muntlighet i klasserommet. The purpose of this master´s thesis is about challenges and opportunities related to teachers’ assessment practice of orality in a composite school. The thesis aims to explore assessment practices in a mixed-age class and provide an insight into the opportunities and challenges that underlie this. The thesis question that is explored is: What opportunities and challenges does a selection of teachers describe in connection with the assessment of oral skills at a composite class in a middle school? To answer this, I have used a qualitative research interview. I arranged a group interview with two Norwegian teachers who are employed at a composite school. The teachers work at the lower secondary level and have 8th grade, 9th grade, and 10th grade combined in the same class.
Based on a convenience sampling of Norwegian teachers, the purpose of the study had been to contribute knowledge and insight into the teaching practice of the teachers. I have discovered several findings that I discuss in the thesis by collecting reflections and experiences related to the assessment of oral in the Norwegian subject. The theoretical basis of this study consists of theories of mixed-grade education. The thesis is based on previous research (cf. Hertzberg, 2003; Svenkerud et al., 2012; Kaldahl, 2022). In resemblance of discoveries from foregoing research, it appears that negative attitudes connected to oral presentations as a form of assessment.
The main finding from this study shows that oral presentations are not as exposed in classrooms as they previously have been, due to the student’s experience of such a form of assessment situation. For that reason, this study shows that the combination of varied forms of assessment and the “we-feeling” in class are the fundamental importance for achieving decent assessments in a composite class. The study has also shown that it`s challenging to adapt teaching plans and assessments of oral skills when several year groups are combined in the same class. The teachers point out the oldest students as resources for teaching, whereas this finding indicates that such an opportunity is unique to the composite education.
I want this study to contribute with showing the potential that exists in working with orality in a composite class. So that it can shed light on some opportunities and challenges in assessment practices in a structure that not everyone is familiar with. I also want the research to give more space for oral so that we can close all knowledge gaps.