Trøblete tenåringstematikk. Rapplyrisk posisjonering og tekstkompetanse i elev- og studentproduksjoner
Peer reviewed, Journal article
Published version

View/ Open
Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3967]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [41088]
Original version
Norsklæreren. 2020, 44 (4), 61-73.Abstract
Denne artikkelen undersøker hvordan ungdomsskole - elever og lærerstudenter konstruerer lyriske rapper-jeg i egenkomponerte låter. Artikkelen springer ut av Lydrik(k)-prosjektet – et flerfaglig samarbeidsprosjekt mellom lærerutdanning og ungdomsskole, hvor lærer - studenter, elever, artister og lærerutdannere utforsker forbindelser mellom musikk og lyrikk gjennom låt - skaping. Empirien er henta fra denne utforskninga og består av ei elev- og ei lærerstudentgruppe sine rapplå - ter. Disse belyses fra et rappteoretisk perspektiv som fokuserer på rimformer, signifying og gangstermeta - forikk – egna til å si noe om låtenes rapper-jeg. Analy - sen viser at låtskaperne setter rapperens outsiderper - spektiv og sjølhevdelsesstrategier i sammenheng med personlig relevant samfunns- og samtidskritikk. I så måte synliggjøres kunnskap om og erfaring med rapp - lyrikk som tas i bruk på helt bestemte måter i låtuttryk - kene – kunnskap og erfaring som lærere kan og bør ta i bruk i sin norskundervisning.