Tverrfaglig skriving i norskfaget
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3007912Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3830]
Sammendrag
Masterstudien er gjennomført med utgangspunkt i et sterkt engasjement for å utforske norsklærerrollen i møte med livsmestring. Etter innføringen av LK2020 har ikke alle muligheter for norskfaglig skriving tilknyttet tverrfaglig tematikk blitt diskutert nok, og som jeg ser det ligger det et potensiale for å lage gode skriveopplegg knyttet til dette. Formålet med denne studien har vært å finne ut mer om hvilke muligheter og utfordringer som møter en lærer og to utvalgte elever i en norskfaglig skriveprosess knyttet til den tverrfaglige tematikken «folkehelse og livsmestring.
For å ramme inn og avgrense studien har jeg benyttet meg av tre forskningsspørsmål:1. Hva kan skriveoppgaver som inviterer til personlig skriving tilføre norskfaget?2. Hvordan opplever to utvalgte elever å motta vurdering på egne personlige tekster?3. Hvilke overveielser gjør en norsklærer når hen gir en tilbakemelding/vurderer på elevenes personlige tekster?
For å svare på min problemstilling har jeg valgt det kvalitative forskningsintervjuet som metode. Studien ser nærmere på et utvalg elever og en lærer i ungdomsskolen og deres tanker, refleksjoner, opplevelser og erfaringer med en norskfaglig skriveprosess som er knyttet til den tverrfaglige tematikken «folkehelse og livsmestring». Prosjektet baserer seg på en fenomenologisk undersøkelse der empirien består av to elevintervju og et lærerintervju. I tillegg har jeg samlet inn elevtekstene og vurderingsskjemaene til informantene mine.
Resultatene fra studien viser at elevene opplevde det å skrive en reflekterende tekst, med mulighet for å inkludere personlige erfaring, som noe nytt. Det påvirket hvordan elevene valgte å løse skriveoppgaven. Elevene valgte å distansere seg selv i teksten sin, og det viser hvordan elevene var bevisst både på mottaker og formål. Ut fra studien ser jeg likevel at det ligger mange muligheter for å drive en norskfaglig skriveprosess knyttet til tverrfaglig tematikk. Gjennom reflekterende skriving kan elevene få mulighet til å finne fram til tanker og sortere de, og det kan sees i sammenheng med begrepet helsefremmende skriving. I tillegg kan skriveoppgaver som inviterer til personlig refleksjon kan også bidra med læring på flere områder, blant annet innen danning og utdanning.
Denne studien har vist funn fra kun en klasse og skole, så funnene kan ikke sies å være generaliserende. Likevel viser det en tendens og sier noe om hvordan en norskfaglig skriveprosess knyttet til den tverrfaglige tematikken «folkehelse og livsmestring» kan løses. Jeg håper den kan bidra til videre refleksjoner og forskning i tilknytning til norskfaglige skriveprosesser knyttet til tverrfaglig tematikk. The master thesis has been carried out based on a strong commitment to explore the role of Norwegian teachers in the face of life coping (livsmestring). After the introduction of LK2020, not all possibilities for Norwegian academic writing related to interdisciplinary topics have been discussed enough, and as I see it, there is a potential for creating good writing schemes related to this. The purpose of this study has been to find out more about the opportunities and challenges that a teacher and two selected students face in a Norwegian subject writing process related to the interdisciplinary theme «public health and life skills.
To frame and delimit the study, I have used three research questions:1. What can writing assignments that invite personal writing add to the Norwegian subject?2. How do two selected students experience receiving assessment of their own personal texts?3. What considerations does a Norwegian teacher make when giving feedback / evaluating students' personal texts?
To answer my problem, I have chosen the qualitative research interview as a method. The study takes a closer look at a selection of students and a teacher in upper secondary school and their thoughts, reflections, experiences and experiences with a Norwegian academic writing process that is linked to the interdisciplinary theme «public health and life skills». The project is based on a phenomenological study where the empirical data consists of two student interviews and a teacher interview. In addition, I have collected the student texts and assessment forms for my informants.
The results from the study show that the students experienced writing a reflective text, with the possibility of including personal experience, as something new. It affected how the students chose to solve the writing problem. The students chose to distance themselves in their text, and it shows how the students were aware of both the recipient and the purpose. Based on the study, I still see that there are many opportunities to conduct a Norwegian academic writing process related to interdisciplinary topics. Through reflective writing, students can have the opportunity to find thoughts and sort them, and this can be seen in connection with the concept of health-promoting writing. In addition, writing assignments that invite personal reflection can also contribute to learning in several areas, including education and training.
This study has shown findings from only one class and school, so the findings can not be said to be generalizing. Nevertheless, it shows a tendency and says something about how a Norwegian academic writing process related to the interdisciplinary theme "public health and life skills" can be solved. I hope it can contribute to further reflections and research in connection with Norwegian academic writing processes related to interdisciplinary topics.