Browsing Institutt for design by Title
Now showing items 671-690 of 1063
-
No-one in control: unmanned control rooms for unmanned ships?
(Chapter, 2021)This concept paper will discuss interaction between humans and Maritime Autonomous Surface Ships (MASS). MASS are highly automated, partly manned, or unmanned, ships. Human shortcomings will pose challenges for the design ... -
Norkart ID: single sign-on autentication for Norkart
(Bachelor thesis, 2015)Norkart ID er et prosjekt som undersøker nye single signon autentiseringsløsninger. Det er et oppstarts prosjekt for å implementere en ny felles autentiseringsløsning for applikasjoner bedriften Norkart leverer til sine ... -
NTNU Shore Control Lab: Designing shore control centres in the age of autonomous ships
(Peer reviewed; Journal article, 2022)As highly automated ships become unmanned, their operators will move into shore-based control centers. In the last years, NTNU has built an advanced and flexible research infrastructure for performing research on autonomous ... -
Nudging: Strategies and sustainability-label signifiers to influence potential sustainable food consumer behavior.
(Master thesis, 2021)Matproduksjon og forbruk er en av de viktigste drivkreftene og bidragsyterne til miljøskader i dag. For å beskytte naturens ressurser og behovene til fremtidige generasjoner, bør våre spisevaner, valg av mat og kjøpsbeslutninger ... -
Nye markeder: strategiske valg
(Bachelor thesis, 2007)NORSK: Vår oppdragsgiver, Animidas, holder til på Odderøya i Kristiansand og er et ansvarlig selskap med delt eierskap mellom to brødre; Lyder og Åsmund Janøy. Animidas arbeider i dag med både trykksaker til det lokale ... -
Nyheter for ungdom
(Bachelor thesis, 2019)Denne oppgaven er gitt av Aller Media AS om hvordan få ungdom til å lese mer nyheter. Aller Media har noe vanskeligheter med å nå målgruppen 12–18 år, derfor ønsket de å lage denne oppgaven slik at vi kunne løse denne ... -
Nøytral Siddis – En digital løsning for bærekraftig atferd
(Bachelor thesis, 2022)Tittel: Nøytral Siddis – En digital løsning for bærekraftig atferd Dato: 13.05.2022 Deltakere: Herman Slaattelid og Mathias Walmann Veileder: Sebastian Brage Hansen Oppdragsgiver: Smartbyen Stavanger Stikkord: Bærekraft, ... -
Object Retrieval and Student Behavior Using Tags in a Learning Context
(Master thesis, 2011)Learning objects are reusable digital resources used in education. They are expensive to create and it is hard to maintain a sufficient amount of metadata in them. This impedes the ability to locate learning objects for ... -
Objektsegmentering og tekstdeteksjon i forelesningsvideo
(Master thesis, 2005)NORSK: I en del videoovervåkningssituasjoner ønsker man til enhver tid å se hva bakgrunnen i videoen inneholder. For å gjøre dette må man segmentere vekk objektene som beveger seg i forgrunnen. I denne oppgaven er det ... -
Obstacle cuing in Augmented Reality Head Up Displays. Perceptual tunneling and effect of cuing
(Master thesis, 2021)Bruken av Augmented Reality (AR) har økt det siste tiåret. Nå er applikasjonene ikke bare begrenset til luftfartsindustrien og militæret, men brukes også i forbrukermarkedet. Det foregår mye forskning i bilindustrien. Den ... -
Occupant engagement in the office environment: role assumptions about the building manager
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Purpose This paper aims to put the building manager (BM) as the professional responsible for implementing occupant engagement initiatives (OEIs) in the work environment and discusses the challenges they may experience in ... -
Og bakom skjermen synger skogene - En diskusjon rundt digitalisering og tapet av fysisk interaksjon utforsket gjennom fysiske visuelle uttrykk
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven diskuterer digital interaksjon, med fysiske visuelle uttrykk som motpol og forskningsmetode. Fysiske Visuelle uttrykk brukes i en spekulativ design prosess for å synliggjøre forskjellen mellom digital ... -
An old game, new experience: exploring the effect of players’ personal gameplay history on game experience.
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This experimental study explores how game experience differs between players with different gameplay histories within the same game universe. We are interested in how prolonged engagement with a game series affects the ... -
OLKweb søknadsmodul
(Bachelor thesis, 2013)NORSK: Etter 2-årig yrkesfaglig utdannelse skal elevene gjennomføre opplæring gjennom en lærlingperiode i bedrift. I 2012 var det kun 29% av elever med yrkesfaglig utdannelse som gjennomførte sin læreplan, i Oppland ... -
Omkreft.no - En informasjonsnettside for familier med et kreftsykt barn
(Master thesis, 2018)Rapporten består av 11 kapitler, ikke inkludert starten av rapporten som tar for seg innledningen. De to første kapitlene «Introduksjon» og «Metode» beskriver bakgrunnen for prosjektet og måten jeg har tilnærmet seg oppgaven ... -
Omnomnom: brukergrensesnitt for forelesningsopptak system
(Bachelor thesis, 2012)NORSK: Omnomnom er et brukergrensesnitt utviklet for IT-tjenesten ved Høgskolen i Gjøvik sitt egenutviklede system for forelesningsopptak. Grensesnittet viser forelesninger som er gjort og gir ansatte mulighet til å logge ... -
Omskriving av tekniske feilmeldinger med klarspråk
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker behovet for å redesigne Feide datakvalitetsverktøy for å forbedre datakvaliteten hos vertsorganisasjonen i Feide. Dårlig datakvalitet måles hvis det er feil på data på en Feide-bruker til ... -
Omsorgsteknologi
(Master thesis, 2013)Bakgrunn:Den økende andelen eldre i samfunnet medfører store utfordringer de kommende årene både for privat og offentlig sektor. Omsorgsteknologi er teknologiske løsninger rettet mot pasient, pårørende og/ eller helse- og ... -
Open World Navigation and the Effects of Diegetic Elements in Video Games
(Master thesis, 2021)Dette prosjektet undersøkte i hvilken grad diegetiske elementer påvirker en spiller's innlevelse (immersion). En spørreundersøkelse ble satt opp og distribuert til 102 deltakere for å bedre kunne forstår spilleres vaner, ... -
Oppland Arbeiderblad for unge
(Bachelor thesis, 2014)NORSK: Denne rapporten bygger på dagens samfunnsproblem hvor unge og studenter er for lite opptatte av hva som skjer i det lokale og regionale nyhetsbildet. Oppgaven i det moderne samfunnet blir å fange de unges oppmerksomhet ...