Browsing Institutt for lærerutdanning by Title
Now showing items 3382-3401 of 3411
-
Å legge til rette for å gi elever læringsfremmende tilbakemeldinger
(Bachelor thesis, 2019)Denne oppgaven dreier seg om formativ vurdering, og problemstillingen oppgaven tar utgangspunkt i er: Hvordan kan en lærer legge til rette for å gi elevene gode læringsfremmende tilbakemeldinger? Hensikten med oppgaven ... -
Å lære instrument på egen hånd
(Master thesis, 2023)Læreplanen i musikk har etter Kunnskapsløftet fra 2020 rettet fokuset mot læring gjennom kunst, og bort fra instrumentopplæring og musikalske ferdigheter. YouTube tilbyr en stadig økende mengde musikkundervisningsvideoer ... -
Å lære omsorg - En studie i helsefagarbeiderlærlinges hverdag
(Master thesis, 2015)Denne studien prøver å belyse helsefagarbeiderlærlingenes hverdag sett fra deres synspunkt. Det har vært en spennende oppgave å få være en del av det lærlingene erfarte under mine observasjoner og å få lov å høre fra dem ... -
Å løfte skolens digitale kompetanse - Om skolers bruk av Skolementor
(Research report, 2014) -
Å måle skriving som grunnleggende ferdighet
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne artikkelen undersøker utviklinga av skriveprøver i Norge (i 2005 og 2009–2017). Formålet er å drøfte utfordringer forbundet med det å måle elevers skriving som grunnleggende ferdighet gjennom skriveprøver. I undersøkelsen ... -
Å se metaforer med nye øyne : bruk av metaforer i læreboktekster og minoritetsspråklige elevers resepsjon av disse
(Master thesis, 2015-06-24) -
Å studere elevers læring gjennom en fokuselev
(Peer reviewed; Journal article, 2016)Denne artikkelen presenterer og diskuterer erfaringer fra et forsknings- og utviklingsprosjekt der lærerstudenter på masterutdanning for 1.–7. trinn ved UiT Norges arktiske universitetet, følger én enkelt elevs faglige og ... -
Å stå på bar bakke: En kvalitativ studie av læreres opplevelser med tidlig innsats i tilrettelegging for elever med nedsatt hørsel
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er tidlig innsats for tilrettelegging for elever med nedsatt hørsel. Hensikten med studien er å bidra til økt forståelse for læreres erfaringer og opplevelser med tilrettelegging for elever ... -
Å synge med hjertet: En studie av et kunstnerisk utviklingsarbeid med gehørbasert sangundervisning i kulturskole
(Master thesis, 2012)Denne studien er en masteroppgave i estetiske fags didaktikk, spisset mot musikk. Tittelen "Å synge med hjertet" kan tolkes i etnomusikalsk, filosofisk sammenheng. Det mest sentrale begrepet er sangtradering, som er en ... -
Å tenke sammen om undervisning - Utvikling av en intervensjon for læreres læring
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Leseundervisning i skolen har tradisjonelt vært gjenstand for stor interesse og stadige reformforsøk. I norsk sammenheng har skolepolitiske satsninger på lesing ofte fulgt den såkalte kaskademodellen, der kunnskap skal ... -
Å tro på framtida
(Bachelor thesis, 2021) -
Å undervise i naturfag uten studiepoeng i faget - Et kvalitativt studie av fire læreres prioriteringer i naturfagundervisning
(Master thesis, 2022)Januar 2014 stilte kunnskapsdepartementet et krav om at undervisningspersonale skal ha relevant kompetanse i faget han eller hun underviser i. Dette kravet gjaldt undervisningsfagene norsk, samisk, norsk tegnspråk, engelsk ... -
Å undervise i sirkus som kunstfag - en studie av sammenflettede tilblivelser i intra-aktiv sirkusdidaktikk.
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Hensikten med denne studien er å bidra til .kt kunnskap om hvordan kunstnerlærere underviser i faget sirkus i norsk kulturskole. Tre sirkuslærere i en norsk kulturskole har gitt material for analysen der følgende problemstilling ... -
Å undervise om å undervise - Lærerutdanneres kompetanse sett fra deres eget og fra lærerstudenters perspektiv
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Artikkelen retter søkelyset mot lærerutdannere, en gruppe som hittil har blitt viet liten oppmerksomhet i forskningslitteraturen. I europeisk sammenheng er det ingen enhetlig forståelse for yrkesgruppen og for hvilke ... -
Å uttrykke det generelle: en casestudie om generalisering og begrunnelse i 10. - trinns elevers arbeid med figurfølger
(Master thesis, 2017)Generalisering og begrunnelse er et vanskelig tema, og et tema mange norske elever først møter for alvor i videregående skole. Allikevel er det et nødvendig tema for å kunne modellere ulike matematiske situasjoner, og ... -
Å utvikle elevers handlingskompetanse for bærekraftig utvikling - En case-studie av et undervisningsopplegg om marin plastforurensning med feltarbeid
(Master thesis, 2022)Marin plastforurensning gjør stor skade på natur og miljø og er en av vår tids største utfordringer. Skolen har en viktig rolle i å utdanne selvstendige individer som er i stand til å ta bærekraftig valg på individuelt, ... -
Å utvikle unge lesere: En studie av litterær kompetanse i begynneropplæringen
(Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven ser jeg på hvordan man kan utvikle elever i begynneropplæringen som lesere. Mer spesifikt, hvordan man kan utvikle dem til lesere av skjønnlitteratur. For å kunne skape mening av skjønnlitterære ... -
Å vere nynorskelev i ei bokmålsverd: ein kvalitativ kasustudie av nynorskelevar sitt forhold til eige hovudmål
(Master thesis, 2016-09-16) -
Å være i en historisk kontekst
(Bachelor thesis, 2019)Historie og historiebevissthet er et viktig tema i samfunnsfag, både som en grunnleggende tanke og som et eget undervisningstema. Målet med oppgaven er å besvare følgende problemstilling: Hvordan legger den norske læreboka, ...