Å undervise i naturfag uten studiepoeng i faget - Et kvalitativt studie av fire læreres prioriteringer i naturfagundervisning
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3005311Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3816]
Sammendrag
Januar 2014 stilte kunnskapsdepartementet et krav om at undervisningspersonale skal ha relevant kompetanse i faget han eller hun underviser i. Dette kravet gjaldt undervisningsfagene norsk, samisk, norsk tegnspråk, engelsk og matematikk, og innebar at den som underviser i faget på barneskolen må ha minst 30 studiepoeng i det tilhørende faget (Utdanningsdirektoratet, 2015). I en spørreundersøkelse fra 2020, gjennomført av Pedagogstudentene og Utdanningsforbundet, kom det frem at 6 av 10 nyutdannede lærere må undervise i fag de ikke er kvalifisert til (Jelstad, 2020).Hensikten var med denne undersøkelsen er å få et inntrykk av hvordan det er å undervise i naturfag uten studiepoeng i faget. Denne undersøkelsen tar utgangspunkt i fire lærere som underviser i naturfag uten studiepoeng i naturfag og deres prioriteringer og praktisering.Problemstilling:Hvilke prioriteringer gjør lærere uten studiepoeng i naturfag når de underviser i faget?Forskningsspørsmål: Hvilke arbeidsmetoder bruker de i undervisningen? Hva vektlegger de i undervisningen? Hvor mye bruker tar de i bruk læreplanen?
Dette var lærernes prioriteringer:- Majoriteten praktiserte tema- og prosjektorientert undervisningo Disse lærerne prioriterte temaer som elevene ble engasjert avo Disse lærerne brukte mye tid på planlegging og gjennomføring- En av lærerne brukte naturfagstimene til tur med frilek- Lærerne viet lite oppmerksomhet til læreplanen- Lærerne underviste induktivt og la til rette for elevenes autonomi- Lærerne hentet inspirasjon fra kollegaer og digitale ressurser Abstract
In January 2014, the Ministry of Education and Research demanded that teaching staff have relevant competence in the subject he or she teaches. This requirement applied to the teaching subjects Norwegian, Sami, Norwegian sign language, English and mathematics, and meant that those who teach the subject in primary school must have at least 30 credits in the associated subject (Utdanningsdirektoratet, 2015). In a survey from 2020, conducted by Pedagogstudentene and Utdanningsforbundet, it was found that 6 out of 10 newly qualified teachers must teach subjects they are not qualified for (Jelstad, 2020).The purpose of this study was to get an impression of what it is like to teach science without credits in the subject. This survey is based on four teachers who teach science without credits in science and their priorities and practice.Problem statement:What priorities do teachers without credits in science make when they teach the subject?Research questions:What working methods do they use in teaching?What do they emphasize in the teaching?How many users do they use in the curriculum?
These were the teachers' priorities:- The majority practiced theme- and project-oriented teachingo These teachers prioritized topics that the students were engaged ino These teachers spent a lot of time planning and implementing- One of the teachers used the science lessons for a trip with free play- The teachers paid little attention to the curriculum- The teachers taught inductively and facilitated the students' autonomy- The teachers drew inspiration from colleagues and digital resources