Blar i Institutt for lærerutdanning på tittel
Viser treff 3225-3244 av 3409
-
Veiledning av elevers arbeid med undersøkende og utforskende oppgaver i matematikk
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien er å se på hvordan tre lærere veileder elever når de arbeider med undersøkende og utforskende oppgaver i matematikk. Datamaterialet i denne studien er hentet fra to barneskoler i Norge. Min ... -
Veiledning i litterære samtaler: en studie av litterære gruppesamtaler med og uten veiledning
(Master thesis, 2017)Jeg har både gjennom egen erfaring som elev og student, og som lærer, merket meg verdien av å drøfte faglige emner med andre medarbeidere. Det er interessant å få et innblikk i hva andre tenker om et emne eller en tekst ... -
Veiledning i parpraksis. En kvalitativ intervjustudie av praksislæreres forståelse av praksislærerrollen.
(Master thesis, 2020)Denne studien undersøker hvordan praksislærere forstår veiledning innenfor den femårige lektorutdanningen 8-13 når lærerstudentenes praksisstudier er organisert i parpraksis. Da det finnes lite norsk forskning på veiledning ... -
Veiledning i praksis, studentenes perspektiv
(Master thesis, 2017)Denne studien er en "mixed methods" studie med kvalitativt fokus. Studien har et fenomenologisk perspektiv av lærerstudenters opplevelser av veiledningen de mottar i sine praksisperioder. Forskningsdeltakerne svarte etter ... -
Verdien av en introduksjon
(Bachelor thesis, 2019)Hos oss mennesker er engasjement essensielt for at vi skal skape interesser og lære nye ting. Vi blir stadig påvirket av andre mennesker for å opparbeide nye egenskaper, enten det gjelder innen idrett eller på skolebenken. ... -
Verdien av læringsformer i jakten på økt kunnskap og gode holdninger
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven bygger på et innsamlet datagrunnlag og teoretisk empiri om utforskende naturfaglig undervisning, motivasjon og holdningsarbeid i skolen. Det teoretiske grunnlaget er forankret i tidligere forskning, ... -
Verdier i barnelitteraturen - En analyse av hvordan familie, sannhet og vennskap formidles i barneboken Olivias liv: Annenhver uke
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvordan verdier formidles i barnelitteraturen, med utgangspunkt i barneromanen Olivias liv: Annenhver uke. Fremstillingen av verdiene familie, sannhet og vennskap, som også er blant bokas ... -
Verdier, engasjement og tilhørighet som drivkrefter i lærerstudenters yrkesvalg og utvilking av læreridentitet
(Peer reviewed; Journal article, 2016)Det fins lite norsk forskning om lærerstudenters motivasjon for a ̊ bli lærere. Her presenteres enkvalitativ studie der forma ̊let var a ̊ undersøke lærerstudenters motivasjon for a ̊ bli lærer, og videreundersøke om ... -
Verdiskaping i tidligfase byggeprosjekter - En teori og case studie
(Master thesis, 2019)SAMMENDRAG Formålet med byggeprosjekter er å skape verdi. Byggenæringen er den nest største fastlandsnæringen i Norge. Verdiskaping i næringen er viktig for brukere, eiere og samfunnet. Næringen har i de senere årene ... -
Verkstedet som læringsarena - Utvikling av kunnskaper og ferdigheter gjennom praksis
(Master thesis, 2014)Studiens problemstilling forsøker å gi svar på hvordan læring skjer på verkstedet og på hvilken måte min undervisningspraksis påvirker dette. Det vil være av interesse å kartlegge fenomenet og ... -
Vesten versus resten - før og nå
(Bachelor thesis, 2021) -
Vet du hvem jeg er? En studie av fortellertekniske grep i bildeboken Reisen.
(Bachelor thesis, 2019)Hensikten med denne oppgaven er å vise hvordan litteraturen kan brukes i et flerkulturelt perspektiv. Jeg ønsker også å vise hvordan litteraturen kan brukes som et verktøy for å skape medfølelse for andre og forståelse ... -
Vg1-elevers vei til læreplass innen Teknikk- og industriell produksjon - Hva påvirker valgene?
(Master thesis, 2020)Videregående opplæring er organisert ved at elevene etter ungdomskolen må velge ett av femten mulige utdanningsprogram. Fem av disse er studieforberedende, og ti er yrkesfaglige utdanningsprogrammer (Vilbli.no, 2020). Noen ... -
"Vi driver ikke bare med utdanning. Det er danning også" Perspektiver på demokrati og medborgerskap blant yrkesfaglærere i videregående skole.
(Master thesis, 2023)Problemstillingen i denne masteroppgaven er hvilke forståelser og tilnærminger har yrkesfaglærere i videregående skole til begrepene demokrati og medborgerskap? I forbindelse med fagfornyelsen i 2020, har det kommet en ny ... -
"Vi er avhengige av hverandre" - En kvalitativ studie om tverrfaglig samarbeid i barnehagen, mellom pedagog og logoped, vedrørende barn med språkvansker
(Master thesis, 2019)Sammendrag Formål, problemstilling og hensikt: Formålet med denne studien er å få bedre innsikt i de erfaringer og tanker som pedagoger og logopeder har gjort med tverrfaglig samarbeid om barn med språkvansker i barnehagen. ... -
"Vi er jo liksom ikke en del av naturen. Vi bare bruker den". Et utvalg 10. klassingers oppfatninger av begrepet natur, og menneskets plass i naturen.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven ser nærmere på hva elever i 10.klasse kan forbinde med begrepet natur, og hvordan elevene oppfatter menneskets plass i naturen. Menneskets forhold til og syn på naturen har endret seg mye gjennom ... -
"Vi er nesten som en liten familie" - En kvalitativ studie om læreres erfaringer med tilrettelegging for nyankomne elever i mottaksklasse.
(Master thesis, 2022)Tema for denne studien er mottakslærerens erfaringer og dilemma knyttet til arbeid i mottaksklasse med nyankomne elever. For å undersøke mottakslærerens faglige og pedagogiske tilrettelegging for nyankomne har jeg intervjuet ... -
"Vi hadde alltid noe om seksualitet". En kasusstudie av skolens arbeid med kjønns- og seksualitetsmangfold.
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteravhandlingen er å se på hvordan skolen arbeider med kjønns- og seksualitetsmangfold. Dette er en kasusstudie hvor jeg har benyttet meg av kvalitativ metode. Jeg har tatt utgangspunkt i en skole ... -
"Vi har ikke bare gjort noe, vi har gjort som i et spill." - En fenomenologisk studie av elevers opplevelse av motivasjon gjennom gamification i kroppsøving.
(Master thesis, 2023)Sammendrag Bakgrunn Gamification er et relativt nytt pedagogisk virkemiddel. Gjennom å bruke elementer fra kommersielle spill i undervisning ønsker man å fenge elevene på samme måte som spill gjør. Kroppsøving er et fag ...