Vet du hvem jeg er? En studie av fortellertekniske grep i bildeboken Reisen.
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3834]
Abstract
Hensikten med denne oppgaven er å vise hvordan litteraturen kan brukes i et flerkulturelt perspektiv. Jeg ønsker også å vise hvordan litteraturen kan brukes som et verktøy for å skape medfølelse for andre og forståelse mellom mennesker. Dette gjør jeg ved å ta utgangspunkt i bildeboken Reisen. Gjennom min lesing og tolkning kom jeg frem til følgende problemstilling: «Hvordan kan norskfaget bidra til flerkulturell forståelse gjennom skjønnlitteraturen, og hvilket potensial ligger i bildeboken Reisen for å fremkalle leserens medfølelse for flyktninger gjennom fortellertekniske grep?». For å svare på dette har jeg brukt filosofisk hermeneutikk som overordnet teori. Videre har jeg fordypet meg i affektiv narratologi og noen begreper fra den. Jeg har også satt meg inn i følelser og forestillingsevne knyttet til skjønnlitteraturen. Avslutningsvis har jeg vurdert hvordan en andrepersonsfortelling kan oppfattes, og hvordan dette potensielt kan bidra til å vekke lesernes følelser. Jeg fant at boken gir muligheter for fortolkning og tenkning som potensielt kan vekke ulike følelser hos leseren og som også kan vekke lesernes medfølelse for andre. Dette kan føre til tenkning, bedre forståelse og danning hos elevene slik at de kan bli gode samfunnsborgere og være med på å bidra til mestring av eget liv. The purpose of this paper is to show how literature can be used in a multicultural perspective. I also want to show how literature can be used as a tool to create compassion for others and understanding between humans. I do this through the picture book Reisen (The Journey). Based on my reading and interpretation I came up with a problem: «How can the Norwegian subject contribute to multicultural understanding through fiction, and what potential lies in the picture book Reisen to evoke the readers compassion through narrative techniques?». To answer this problem, I have used philosophical hermeneutics as the overall theory. I have also used affective narratology and some concepts from it. Furthermore, I have used emotion and imagination connected to fiction. Finally, I have considered how a second person fiction can be perceived and how it potentially can help to awaken the readers feelings. I found that the book gives opportunities of interpretation and thinking that potentially can awaken the readers feelings and awaken the readers compassion of others. This can lead to thinking, better understanding and formation of the pupils so that they can become good citizens and contribute to be agents in their own lives.