Blar i Institutt for lærerutdanning på tittel
Viser treff 2388-2407 av 3411
-
Perceptions of Self-Selected Texts in the EFL Classrom
(Master thesis, 2023)Med implementeringen av ny læreplan (LK20) har selvvalg og tekster generelt fått en styrket plassering. Fordi dette er en ny stilling, er det fortsatt flere aspekter av selvvalg som ikke er undersøkt. Tidligere forskning ... -
Performative læringsrum på digitale scener - dramadidaktik og sociale medier
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Skolens læringsrum er udfordret gennem de sociale mediers konstante tilstedeværelse. Det kan være vanskeligt for lærere at håndtere, hvordan de sociale og digitale rum kan integreres i undervisningen. Hensigten med studien ... -
A performative paradigm for post-qualitative inquiry
(Journal article; Peer reviewed, 2021)In this article, the authors explore and contribute to producing a performative research paradigm where post-qualitative as well as artistic research might dwell and breathe. Entering a thread of discussion that started ... -
Performing difference in/through dance: The significance of dialogical, or third spaces in creating conditions for learning and living together
(Journal article; Peer reviewed, 2019)This article seeks to explore the notion of performing difference in/through dance, specifically in the context of dance education. By unraveling theories pertaining to performance, performativity, difference, and identity, ... -
Performing the pre-formed: Towards a conceptual framework for understanding teaching as curricular transformation
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Presentation is the default mode of communication in higher education. Teacher education is no exception, and student teachers learn the practice of presenting by observing their subject teachers and by performing their ... -
"Periodesystemet er et "kart" over materialer" Ungdomsskoleelevers møte med et undervisningsopplegg om periodesystemet
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien var å undersøke hvordan naturfagelever på niende trinn opplevde et undervisningsopplegg om periodesystemet. Den overordnede problemstillingen satte spesielt søkelyset på opplevelsen av kontekstbasert ... -
The Periodic System and the Nature of Science: The History of the Periodic System in Spanish and Norwegian Secondary School Textbooks
(Peer reviewed; Journal article, 2019)This essay analyses 31 science and chemistry textbooks from Spain and Norway with respect to their presentations of the history of the periodic system and what these presentations can teach students about the Nature of ... -
The Periodic System: The (Multiple) Values of an Icon
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The periodic system is an icon of science, with an exceptional level of usage around the world. It is especially celebrated as a source of information and pedagogical tool. Although many publications on the history and ... -
Personlig skriving – et norskfaglig bidrag til temaet folkehelse og livsmestring i skolen
(Master thesis, 2022)Innføringen av det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring høsten 2020 satte barn og unges psykiske helse på dagsordenen. Gjennom fagfornyelsen ble det vedtatt at det skal arbeides med dette temaet både på fagenes ... -
Personlig økonomi i skolen
(Master thesis, 2023)I en SIFO-rapport fremkommer det at skolen er den kunnskapskilden som scorer dårligst, når det kommer til opplæring i personlig økonomi (Bakkeli, 2020, s. 61). Dette til tross for et stadig økende fokus i samfunnet, noe ... -
Personlig økonomi i skolen
(Master thesis, 2023)I en SIFO-rapport fremkommer det at skolen er den kunnskapskilden som scorer dårligst, når det kommer til opplæring i personlig økonomi (Bakkeli, 2020, s. 61). Dette til tross for et stadig økende fokus i samfunnet, noe ... -
Personvern og Arkiv
(Bachelor thesis, 2020)Denne oppgaven omhandler hvordan personvernet ble utfordret av ny teknologi fra 1970-tallet, spesielt ved bruk av datamaskinen mulighet til å behandle personopplysninger. Problemstillingen jeg skal besvare i teksten er som ... -
Perspektiver på krisepedagogikkens plass i skolen
(Bachelor thesis, 2019)Perspektiver på krisepedagogikkens plass i skolen er et spennende tema. For å undersøke dette nærmere valgte jeg å gå for problemstillingen: hvordan lærere bruker krisepregede nyheter i undervisningen. Jeg valgte å undersøke ... -
A Phenomenological Study About the Effect of Covid-19 Pandemic on the Use of Teaching Resources in Mathematics
(Chapter, 2023)In this contribution, we discuss phenomenological research related to a pilot study carried out by the Consortium of the MaTeK Horizon 2020 project during the 2020–21 academic year. The research aims to analyse the effects ... -
Phronesis, praxis and autotelic acts in physical education teaching
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Inspired by theory from research on professions and literature, wherein Aristotelian perspectives on professional knowledge are examined, a student’s narrative of social exclusion in physical education (PE) class in upper ... -
Physically active children in the English classroom
(Master thesis, 2020)Denne studien undersøker hvordan fysisk aktive timer kan forbedre norske 4. klassinger sin evne til å huske engelsk vokabular. Ordlæring er en viktig del av engelskundervisning, og det er derfor interessant å undersøke om ... -
Pivotal Response Treatment som metode for inkludering
(Bachelor thesis, 2019)I denne undersøkelsen blir du kjent med Ane, en elev med autisme spekter forstyrrelser og lærernes arbeid med denne eleven. Lærernes arbeid springer ut fra metoden Pivotal Response Treatment (PRT), denne metoden er veiledende ... -
Places for Children: The Role of the Physical Environment in Young Children’s Well-being and Physical Activity
(Doctoral theses at NTNU;2021:43, Doctoral thesis, 2021)Early Childhood Education and Care (ECEC) institutions are essential for children’s everyday experiences, health and development. The physical environment represents a crucial part of the learning environment in ECEC ... -
Places of Learning: A Discussion of Radcliffe’s Framework for Learning Spaces in Light of Merleau-Ponty’s Phenomenology
(Journal article; Peer reviewed, 2024)This paper presents a discussion of Radcliffe’s pedagogy-space-technology (PST) framework for the development, implementation, and evaluation of learning spaces in light of Merleau-Ponty’s Phenomenology of Perception. The ...