"Periodesystemet er et "kart" over materialer" Ungdomsskoleelevers møte med et undervisningsopplegg om periodesystemet
Master thesis
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3834]
Abstract
Formålet med denne studien var å undersøke hvordan naturfagelever på niende trinn opplevde et undervisningsopplegg om periodesystemet. Den overordnede problemstillingen satte spesielt søkelyset på opplevelsen av kontekstbasert undervisning og meningsfull læring, og hvordan kjemiens tre dimensjoner kom til uttrykk i undervisningen. I studien ble det gjennomført et undervisningsopplegg om periodesystemet med en historisk vri og fra et makroperspektiv basert på et opplegg først utviklet i STEMkey. Elevene fylte ut et spørreskjema om hva de forstod med periodesystemet, samt at det ble gjennomført gruppeintervjuer for å få innsikt i hvordan elevene opplevde opplegget.
Resultatene viser at elevene så relevansen i den historiske gjennomgangen og aktivitetene som var gjennomført, og følgelig at en historisk kontekst kan være nyttig for læring. Det kom også frem at elevene syntes å introdusere tema med et makroperspektiv var hensiktsmessig. The aim of this study was to explore how 9th grade science students´ experienced a lesson on the periodic table. The research question is focused on the students’ experiences in regard to context-based teaching, meaningful learning and the three learning dimensions in chemistry. The study was based on a lesson plan on the periodic table with a historic twist from a macro perspective, developed as part of the STEMkey-project. The students were given a questionnaire bout their understanding of the periodic table, and students’ interview was conducted.
The results imply that the students perceived the activities within the lesson as relevant to the historic review presented later in the lecture. This can indicate that a historic context could be beneficial for the students. Additionally, introducing a topic through a macro perspective might also be contributory factor of the learning process.