Blar i Institutt for lærerutdanning på tittel
Viser treff 2005-2024 av 3411
-
Matematikk er et håndfast fag: En kvalitativ masteroppgave om hvordan en praktisk tilnærming til matematikk og fokus på overgangen fra det praktiske til det abstrakte i matematikken virker forbyggende mot matematikkvansker og matematikkangst i skolen
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien er å undersøke læreres praktisering av en praktisk tilnærming til undervisning i faget matematikk, og hvordan de arbeider med overgangen fra det praktiske til det abstrakte nivået i matematikken. ... -
Matematikk er ikke bare tall.
(Master thesis, 2019)Sammendrag Matematikk er ikke bare tall. En kvalitativ studie om elevers arbeid med representasjonsformer. Hva kjennetegner arbeid med tekstoppgaver hos elever på småtrinnet og hvilke utfordringer kan oppstå når de ... -
Matematikk i ulike kontekster : Elevers bruk av regnestrategier i multiplikasjon
(Master thesis, 2012-01-03) -
Matematikkangst En kvalitativ intervjustudie om hvordan fenomenet kan oppstå og forebygges i skolen
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er fenomenet matematikkangst. Studien vektlegger å belyse risikofaktorer og forebyggende faktorer i skolen knyttet til matematikkangst. Hensikten med studien er å bidra til økt forståelse og mer ... -
Matematikkangst - en skoleskapt vanske?
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien har vært å undersøke fenomenet matematikkangst i skolen, og bidra til en større forståelse og kunnskap i møte med denne emosjonelle utfordringen i matematikkfaget. Gjennom denne studien ønsket ... -
Matematikkens historie i læring og undervisning av matematikk
(Master thesis, 2021)Masteroppgavens tema er «matematikkens historie i læring og undervisning av matematikk», og handler om hvordan en kan undervise i matematikk med en historisk tilnærming. Forskning viser at det er mange positive fordeler ... -
Matematikklæreres arbeid med ressurser : en kasusstudie av fire læreres utvikling
(Master thesis, 2014-01-16) -
Matematikklæreres bruk av læreplanmateriell : Det dynamiske samspillet mellom lærere og læreplanmateriell
(Master thesis, 2011-11-28) -
Matematikksamtalen : å lære brøk gjennom samtalar
(Master thesis, 2014-06-17) -
Matematikkundervisning i programmeringsmiljøet Scratch
(Master thesis, 2022)Programmering og algoritmisk tenkning er blitt en del av den norske læreplanen (Utdanningsdirektoratet, 2020), og matematikkfaget har særlig ansvar for å vektlegge dette i undervisning. Dette gjør at kunnskap om programmering ... -
Matematikkvandring i skolen
(Master thesis, 2023)Følgende studie benytter seg av mixed methods for å undersøke fenomenet «Math Trail», et begrep vi har valgt å oversette til matematikkvandring. Matematikkvandring er en utendørs undervisnings- og læringsaktivitet som ... -
Matematikkvandring i skolen
(Master thesis, 2023)Følgende studie benytter seg av mixed methods for å undersøke fenomenet «Math Trail», et begrep vi har valgt å oversette til matematikkvandring. Matematikkvandring er en utendørs undervisnings- og læringsaktivitet som ... -
Matematisk fleksibilitet i grunnskolen: En systematisk litteraturstudie
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker matematisk fleksibilitet, definert som å ha kunnskap om ulike strategier og evnen til å velge og bruke de passende og mest effektive strategiene til ulike problemer (Newton et al., 2020, s. 504). ... -
Matematisk identitet i ulike kontekster
(Master thesis, 2020)Sammendrag Matematikk er et tema som i større eller mindre grad spiller en rolle i alle personers liv. Det er blant annet et sentralt fag i skolen og mange yrker krever en matematikkompetanse, både i utdanningen til yrket, ... -
Matematisk identitet i ungdomsskolen
(Master thesis, 2019)Mange elever i ungdomsskolen opplever matematikk som et fag de enten liker eller misliker, og beskriver seg selv med at de «kan» eller «kan ikke». Det betyr at elevene har en matematisk identitet; en identitet som beskriver ... -
Matematisk identitet i ungdomsskolen og i videregående skole
(Master thesis, 2020)Grunnopplæringen i skolen har som formål å fremme både fagkunnskaper og andre aspekter, som for eksempel affekt og dybdelæring (Opplæringslova, 1998, § 1-1; Utdanningsdirektoratet, 2018). Læreplanene i matematikk gjør rede ... -
Matematisk modellering - En kvalitativ studie av læreres opplevde utfordringer i arbeid med matematisk modellering
(Master thesis, 2020)Matematisk modellering har i de siste årene vært mye i fokus på grunn av sin mulighet til å koble sammen matematikk og den virkelige verden. Inkludering og løsning av virkelighetsnære oppgaver i matematikkundervisningen ... -
Matematisk modellering - En kvantitativ studie om læreres opplevde utfordringer i undervisningen av modellering
(Master thesis, 2019)Matematisk modellering er utfordrende for lærere og elever, og som en konsekvens av dette har ikke modellering en så stor plass i klasserommet som forskningen skulle tilsi. I dag finnes det mange kvalitative studier som ... -
Matematisk modellering i et flerspråklig klasserom - En kvalitativ studie av elever med norsk som andrespråk sitt arbeid med modelleringsoppgaver i matematikk
(Master thesis, 2020)Denne studien har undersøkt hvordan elever med norsk som andrespråk jobber med modelleringsoppgaver. Den har fokus på hvilke blokader som oppstår og hva dette kan ha å si for undervisningen av denne elevgruppen. Studiens ... -
Matematisk resonnering i begynneropplæringen
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker hvordan en lærer kan tilrettelegge for at elevene i begynneropplæringen skal utvikle matematisk resonnering, gjennom dialogisk undervisning i helklassesamtaler. Studiens forskningsspørsmål er ...