• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematikk er ikke bare tall.

Normann, Anita
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:2310396.pdf (3.271Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2610438
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [1980]
Abstract
Sammendrag

Matematikk er ikke bare tall. En kvalitativ studie om elevers arbeid med representasjonsformer.

Hva kjennetegner arbeid med tekstoppgaver hos elever på småtrinnet og hvilke utfordringer kan oppstå når de transformerer fra hverdagskontekst til tall, tallinje og konkreter?

De som har forfattet den nye læreplanen som skal være klar fra høsten 2020 vektlegger representasjonsbruk i matematikkopplæringen. Nasjonale prøver krever at elevene er i stand til å tolke ulike typer av representasjoner, for å svare på spørsmålene.

Denne studien baserer seg i hovedsak på Raymond Duval sine funn om elevers bruk av representasjoner i matematikken. Dette er en kvalitativ studie basert på en elevgruppe på småtrinnet sitt arbeid med tekstoppgaver og representasjoner.

Studien bygger på elevobservasjoner, lydopptak, notater fra observasjonene og oppfølingsspørsmål fra deltagende observatør. De viktigste funnene i denne studien var at elevene hadde store utforinger med å transformere mellom enkelte representasjoner, mens andre transformasjoner gikk greit.
 
 
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit