Kan elever på småtrinnet oppnå historisk empati ved bruk av rollespill i undervisningen?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3081003Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3403]
Sammendrag
I fagfornyelsen er begrepet historisk empati blitt en del av kjerneelemenet «samfunnskritisk tenkning og sammenhenger, men vi har lite til ingen forskning på norske barneskoleelevers mulighet til å oppnå historisk empati. I forsøket på å ha bidra til økt oppmerksomhet rundt begrepet diskuterte jeg meg frem til følgende problemstilling:«Kan elever oppnå historisk empati ved bruk av rollespill i undervisningen?»Jeg har tatt utgangspunkt i tre andre studier om historisk empati, utført av Rantala (spill i undervisning) og Dversnes (film i undervisning) og Kosti et al. (rollespill i undervisning), hvor deres elever aksepter en «magisk» verdenen. Jeg gjennomførte et førsøk med rollespill for barneskoleelever, hvor jeg utvikle et undervisningsopplegg hvor elevene «opplever» historien om Jeanne d´Arc. Jeg har sett på verdien av den affektive tilknytningen rollespillet tilbyr, og hva det har å si for elevers mulighet til å oppnå historisk empati. Jeg har benyttet meg av Sæbø (2016) og Morken (2003) for å forklare de drama-metodene jeg har brukt i rollespillet. Etter det hadde jeg fokusgruppeintervju med fire elever fra en 2. klasse i Trøndelag. Videre har jeg analysert og kategorisert elevsvarene, før jeg har diskutert analysen, teorien og mine funn. Min studie er ikke bred nok til å komme med en entydig konklusjon, men likevel mener jeg det er grunnlag for å si at rollespill kan være en god måte å arbeide med historisk empati på barnetrinnet. Denne masteroppgaven kan forhåpentligvis inspirere til videre forskning rundt rollespillets verdi i arbeid med historisk empati. In the curriculum renewal, the concept of historical empathy has become a core element, but we have little to no research on Norwegian primary school students' ability to achieve historical empathy. In an attempt to contribute to increased attention around the term, I have discussed the following issue: "Can students achieve historical empathy when using role-playing in teaching?" I have used the ideas of Rantala (games in teaching) and Dversnes (film in teaching)'s studies with historical empathy, where their students accept a "magical" world, to develop a teaching plan where the students "experience" the story of Jeanne d´Arc. I have looked at the merits of the affective connection that role-playing offers, and what it means for students' ability to achieve historical empathy. I have used Sæbø (2016) and Morken (2003) to explain the drama methods I have used in the role-play. After that, I had a focus group interview with four students from a 2nd class in Trøndelag. Furthermore, I have analysed and categorized the student answers, before I have discussed the analysis, the theory and my findings. My study is not broad enough to come to an unequivocal conclusion, but nevertheless I believe there is a basis for stating that role-playing can be a good way to work with historical empathy at the primary school level. I hope the thesis can inspire further research into the role play's value in working with historical empathy.