Kan det være gøy å lese om klimakrisen? En nærlesing av hvordan Erika Fatlands barneroman Vinterkrigen (2017) bruker humor til å formidle klimaendringer.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3079535Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3403]
Sammendrag
Tematikken for denne masteroppgaven er å undersøke hvordan humor påvirker fremstillingen av klimakrisen i barnelitteratur. Bakgrunnen for studien er den økte oppmerksomheten klimakrisen og bærekraftig utvikling har fått i samfunnet, litteraturen og skolen de siste tiårene. I skolen er det viktig å presentere klimakrisens mange aspekter for elevene på ulike måter. Et interessant spørsmål som jeg ønsker å undersøke er hvilken plass humor har i bærekraftdidaktikken i norskfaget, og hvilket arbeid humoristisk klimalitteratur for barn inviterer til i klasserommet.
Studien har en litteraturvitenskapelig innfallsvinkel, og jeg gjør en nærlesing av Erika Fatlands multimodale barnebok Vinterkrigen (2017), for å undersøke hvordan ulike humorteorier brukes for å fremstille spørsmål om klima og miljø, og hvilken funksjon dette har i skjønnlitteraturen for barn. Det teoretiske begrepsapparatet er hentet fra klimalitteratur og ulike humorteorier, som grunnlag for å undersøke hvilke typer humor som brukes i Vinterkrigen for å formidle ulike aspekter ved klimakrisen, og hvilken funksjon humoren har. I analysen finner jeg at humoren formidler en nonsens-preget klimapåvirket fremtid, og at humoren kan fungerer som avbrekk fra den alvorlige klimakrisen, ved å lette på stemningen gjennom humor i språk, situasjoner og karakterer. Humoren har også en samfunnskritisk funksjon, og retter kritikk mot samfunnsgrupper og personer gjennom satire, ordspill, parodier, karikaturer og illustrasjoner. I drøftingen påpeker jeg hvordan humoren kan gjøre inntrykkene av klimakrisen lettere å håndtere, og formidle håp for elevene. Jeg diskuterer også hvordan humoren kan utvikle elevene til å tenke kritisk og selvstendig, og reflektere over ulike samfunnsstrukturer som uttrykkes i barnelitteraturen. This master’s thesis examines how humor affects the presentation of climate crisis in children's literature. The background for the study is the increased attention climate change and sustainable development has gotten in society, literature and schools in recent decades. In school, it is important to present the many aspects of the climate crisis to students in different ways. An interesting question that I want to explore further is what place humor has in education for sustainable developments in the Norwegian subject, and how the teacher can utilize humorous climate literature for children in the classroom.
The study has a literary approach, and I do a close reading of Erika Fatland's multimodal children's book Vinterkrigen (2017), to examine how different humor theories are used to present climate issues, and what function this has in children's fiction. The theoretical conceptual apparatus is taken from climate literature and various humor theories, as a basis for investigating which types of humor are used in Vinterkrigen to convey various aspects of the climate crisis, and what function the humor has. In the analysis, I find that humor conveys a climate-affected future characterized by nonsense, and that humor can function as a break from the serious climate crisis, by lightening the atmosphere through humor in language, situations and characters. Humor also has a socially critical function and directs criticism at social groups and individuals through satire, puns, parodies, caricatures and illustrations. I then discuss how humor can make the impressions of the climate crisis easier to handle and convey hope to the students. I also discuss how humor can develop students to think critically and independently and reflect around different social structures that are expressed in children's literature.