Blar i Institutt for lærerutdanning på tittel
Viser treff 144-163 av 3404
-
Assessment during COVID-19: Students and Teachers in Limbo When the Classroom Disappeared
(Journal article; Peer reviewed, 2022) -
Assessment Policies in VET. Wicked Problems and Conflicting Expectations
(Journal article; Peer reviewed, 2021) -
The association between academic achievement in physical education and timing of biological maturity in adolescents
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Individual differences in tempo and timing of biological maturity, especially in adolescents, has been argued as a potential underlying cause of relative age effects observed in Physical education (PE). Indeed, differences ... -
Association between Motor Competence, Physical Fitness and Academic Achievement in Physical Education in 13-16-Years-Old School Children
(Peer reviewed; Journal article, 2022)In physical education (PE), both assessment practices and choice of teaching content indicate that pupil-related factors such as motor competence and physical fitness potentially influence pupils' academic achievement in ... -
The Association Between Pupil-Related Psychological Factors and Academic Achievement in Physical Education
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Purpose: Physical education (PE) teachers’ assessments are often based on continuous observations of pupils. As certain psychological factors may mediate pupils’ learning behaviors relevant to the PE context, they may also ... -
Associations between Motor Competence, Physical Self-Perception and Autonomous Motivation for Physical Activity in Children
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Research indicates that children and adolescents gradually participate less in physical activity with age. Several factors are associated with children’s physical activity levels, such as motor performance, self-perception ... -
At det skaper visuelle bilder i hodet
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hva elever assosierer med diktet, “BARNDOM”. Diktet er det første i diktsamlingen, YAHYA HASSAN (2014). Forskningsdesignet er en kvalitativ kasusstudie og består av logg, litterære samtaler ... -
«Atomer reagerer for å oppfylle åtteregelen» - En kvalitativ studie om seks naturfagelevers forståelse for atomer, molekyler og åtteregelen
(Master thesis, 2018)In this master thesis, focus group interview has been used to get deeper insight into the students understanding of basic chemistry in science. The participants of this study are six science students at upper secondary ... -
Attention and target shooting practice: Longitudinal results in a controlled mixed method study on adolescents in Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Attitudes and Perspectives of Using LGBTQ+ Texts and Topics in Primary and Lower Education
(Master thesis, 2022)Denne kvalitative studien har som mål å utforske bruken av LHBTQ+ temaer og litteratur I engelsk på barneskolenivå i Norge. I den overordnet delen av LK-20 om Identitet og kulturelt mangfold står det at skolen har ansvar ... -
Autentiske tekster i naturfagundervisningen - En kasusstudie om hvordan autentiske tekster kan påvirke elevers motivasjon i naturfag
(Master thesis, 2016)Sammendrag Satsing på lesing og naturfag har vært omfattende i norsk skole de siste årene. Fra både myndigheter og lærere har det vært viktig å undersøke hvordan skolen kan organiseres og praktiseres for å øke elevers ... -
Automatiske tilbakemeldingssystemer i matematisk læring - Kvantitativ studie av automatisk gitte tilbakemeldingers effekt på prestasjoner
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven beskriver en metode for å la datamaskiner automatisk kunne gi tilbakemeldinger på ungdomsskoleelevers arbeid med matematikkoppgaver. I tillegg undersøkes det hvilken effekt ulike typer maskingitte tilbakemeldinger ... -
Avfall med potensial: Zero waste fashion design i et didaktisk perspektiv
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven tar for seg konseptet zero waste fashion design gjennom en åpen, utforskende og undersøkende prosess. Oppgaven har som formål å si noe om hvordan zero waste fashion design kan foregå, og hvilke sider ... -
Avisomtale etter bombinga av Namsos
(Bachelor thesis, 2021)Oppgaven beskriver avisomtalen fra Namdalens Folkeblad og Arbeider-Avisa dagene etter bombingen av Namsos under andre verdenskrig. -
Avviklingen av partipressen: en studie av avisen Østlendingen og norske partiavis-historier 1970 – 2004
(Master thesis, 2005-05) -
Ändringar i attityder hos civilingenjörsstudenter i utbildningen i fysik och matematik vid NTNU och CTH
(Journal article, 2017)Studenters attityder till och föreställningar om ämnet och lärande i ämnet kan påverkas av och påverka studieteknik och studieresultat, i tillägg kan studiets uppbyggnad, läringsresurser och värderingssystem ... -
Ändringar i attityder och föreställningar hos första års-studenter i civilingenjörsutbildningen i fysik och matematik vid NTNU
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Vilka attityder till och föreställningar studenter har om lärande kan påverka deras sätt att studera ett ämne, något som studeras i ökande grad inom forskningen. En studie har genomförts för att se vilka förändringar i ... -
"Å børste støv av gammel kunnskap" - En kvalitativ studie av fremveksten og utviklingen av åpne skoler i Trondheim kommune
(Master thesis, 2012)I denne studien har jeg sett nærmere på framveksten og utviklingen av den åpne skolen i Trondheim gjennom et utvalg av to barneskoler, Brundalen og Steindalen barneskole. Ved bruk av en kvalitativ forskningstilnærming har ... -
"Å framføre et velformulert resonnement" - Krav til språkføring og fremstilling i BA nordisk språk og litteratur
(Journal article; Peer reviewed, 2015)The authors examine how learning objectives were implemented in a study program named “Bachelor of Scandinavian language and literature” at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU). One of the authors played ... -
«Å ta bort instrumentet som en mestrer, er det samme som å ta bort tastaturet til en norsklærer» - Verdier hovedinstrument har for en musikklærer i grunnskolen.
(Master thesis, 2022)Å kunne spille et musikkinstrument er en kompetanse en musikklærer i grunnskolen ofte har. En måte å få opplæring på et musikkinstrument er ved undervisning på et hovedinstrument når man utdanner seg, og det viser seg at ...