Autentiske tekster i naturfagundervisningen - En kasusstudie om hvordan autentiske tekster kan påvirke elevers motivasjon i naturfag
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2430720Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3287]
Sammendrag
Sammendrag
Satsing på lesing og naturfag har vært omfattende i norsk skole de siste årene. Fra både myndigheter og lærere har det vært viktig å undersøke hvordan skolen kan organiseres og praktiseres for å øke elevers leseferdigheter, og for å bedre elevers interesse og motivasjon for naturfag.
I denne kasusstudien sees det på hvordan autentiske tekster med naturfaglig innhold kan påvirke elevers motivasjon for å tilegne seg kunnskap i naturfag. Gjennom en aksjon, utformet og basert på tidligere erfaringer fra praksisfeltet, har 7 autentiske tekster med naturfaglig innhold blitt benyttet i naturfagundervisningen over en periode på 16 uker. I tillegg har elevene arbeidet med autentiske tekster de har valgt ut selv. For å samle inn data om hvordan elevene opplever å arbeide med de autentiske tekstene er det i etterkant blitt samlet inn kvalitative data gjennom 5 gruppeintervju med totalt 15 elever. Det har blitt samlet inn data fra har vært elever fra begge kjønn, med ulike leseferdigheter og med ulike karakterer i naturfag.
Undersøkelsen viser at mange av elevene opplever forskjeller ved innholdet og oppbyggingen av de autentiske tekstene, sammenlignet med naturfagsboka. Samtidig viser undersøkelsen at en stor andel av elevene oppgir at de møter mange av de samme utfordringene ved det å lese og arbeide med autentiske tekster som det de møter ved arbeid med naturfagsboka. Studien viser også at mange av elevene opplever å bli motivert av det å benytte autentiske tekster i undervisningen. Det ser ut til at dette kan handle om at naturfaget kobles opp mot realistiske problemstillinger som de påvirkes av i hverdagen, og som oppleves interessante for elevene. Noen elever opplever ikke at de autentiske tekstene har hatt betydning for deres motivasjon i naturfaget. Abstract
In recent years there has been an extensive focus on reading and science in the Norwegian school system. How school are organized and what practices are used in order to improve the reading skills of pupils, and increase the interest and motivation for the subject of science, has been a focal point for both teachers and the government.
This case study is focusing on how authentic text within the field of science can affect pupils’ motivation to acquire knowledge within the subject. Throughout a time period of 16 weeks, 7 authentic texts relevant for the topic at hand, in addition to the required reading of the subject, have been used when teaching science. Pupils have also had the opportunity to read and discuss authentic texts they have chosen themselves. Data connected to this case study has been collected through 5 qualitative group interviews, with a total of 15 students involved. The interview subject differed in gender, reading abilities and subject grade.
The survey showed that many of the pupils experienced that there were differences in the content and structure of the authentic texts compared with their textbook. Furthermore, many pupils reported that using authentic texts affected their motivation in the subject positively, and they were able to relate the topics covered to everyday life. On the other hand, some pupils reported that they felt the authentic texts did not have an impact on their motivation within the subject.