• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Å børste støv av gammel kunnskap" - En kvalitativ studie av fremveksten og utviklingen av åpne skoler i Trondheim kommune

Leirfall, Magnus
Master thesis
Thumbnail
View/Open
SAMF_Magnus_Leirfall.pdf (1.391Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2443225
Date
2012
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [1454]
Abstract
I denne studien har jeg sett nærmere på framveksten og utviklingen av den åpne skolen i Trondheim gjennom et utvalg av to barneskoler, Brundalen og Steindalen barneskole. Ved bruk av en kvalitativ forskningstilnærming har jeg stillt problemstillingen:

Hvorfor bygde man åpne skoler i Trondheim kommune?

Uti fra problemstillingen ønsket jeg å besvare disse tre forskningsspørsmålene

1. Hva var bakgrunnen for at man bygde åpne skoler i Trondheim kommune?

2. Hvilke aktører var sentrale i denne prosessen?

3. Hvordan utviklet den åpne skolen seg videre i Trondheim kommune?

I en kontekst av flere parallelle historierom åpenhet i samfunnsutviklingen og skolen har jeg plassert disse i to hovedkategorier; en pedagogisk åpenhet og en politisk og akademisk motivert åpenhet som i en vekselvirkning har påvirket hverandre, og som må sees i sammenheng for å forstå dynamikken bak historien til den åpne skolen på et makronivå.

Når det gjelder den åpne skolen i Trondheim kommune viser kildene at bakgrunnen for byggingen hadde sitt utgangspunkt fra pedagogisk hold i kommunen. Her ble et forsøk med åpen skole drøftet på et tidlig stadie. På samme tid hadde man sentrale personer i kommunen som var oppdatert på utviklingen av idégrunnlaget både i Norge og utenlands. Funn viser at man var opptatt av planløsningen fra flere instanser i kommunen som utover skolesektoren. Videre viser funn i kildematerialet at man etterhvert utviklet en egen modell for disse byggene i Trondheim, basert ut i fra erfaringer lærerne og annet skolepersonale fundert ut i fra læreplanen.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit