• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Identitet og valg av videregående skole - En intervjubasert undersøkelse med fokus på ungdommenes egne tanker omkring deres valg av skole

Frøhaug, Sindre
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Sindre Frøhaug (1001.Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2687144
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [1427]
Abstract
Målet for dette masterprosjektet er å få innsikt i elevenes tanker omkring deres valg av videregående skole og hvilke forhold de tok stilling til underveis i valgprosessen, samt på hvilke måter identitet kan ha lagt føringer for deres valg.

Denne kvalitative og intervjubaserte undersøkelsen er basert på seks individuelle og semistrukturerte intervjuer av elever ved en privat videregående skole. Alle de seks elevene i min undersøkelse var førsteårs elever ved et studiespesialiserende studieløp. Som utgangspunkt for analysen av datamaterialet ble det brukt en ad-hoc tilnærming av ulike analysemetoder, blant annet meningskategorisering og meningstolkning, for å generere mening. Dette innebar en kategorisering og tolkning av transkriberte intervjuer. Målet med undersøkelsen var på ingen måte å granske etter en mulig generalisering av prosessen omkring valg av skole, men heller å få en dypere og subjektiv innsikt gjennom elevenes egne erfaringer og opplevelser. Ikke minst vektlegges det å få frem elevenes stemmer som er et viktig aspekt i ungdom og utdanningsforskningen.

Hovedfunnene i undersøkelsen kan oppsummeres slik: Elevene i min undersøkelse velger skoler på grunnlag av egne ønsker og har et tilsynelatende fremtidsorientert perspektiv for sin utvikling. De vektlegger skolens rykte og renommé. Samtidig ser de på skolen som et viktig valg og investerer dermed mye tid og energi i det å finne skolen de selv anser som best og mest riktig i forhold til deres ønsker for seg selv og sin fremtid.

Prosjektdeltakerne mine vektlegger deres egen valgfrihet og hevder deres autonomi opptil flere ganger underveis i intervjuene på bakgrunn av dette. De virker å være bevisste i hva de ønsker og vil med seg selv og sin fremtid. Elevene kan på det grunnlaget bli sett på som et fremtidsorientert individ jamfør Wyn og Whites «human becomings», og elevene i min undersøkelse virker å være klar over de forhold de må ta stilling til i et markedsorientert samfunn for på den måten tilegne seg en posisjon som sikrer de en sterk og sikker fremtid.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit