Blar i Institutt for lærerutdanning på tittel
Viser treff 896-915 av 3414
-
Estimation in the mathematics curricula of Denmark, Norway and Sweden: Inadequate conceptualisations of an essential competence
(Journal article; Peer reviewed, 2021)Acknowledging evidence that the ability to estimate has major consequences for both later mathematics learning and real-world functionality, this paper examines the national mathematics curriculum for compulsory school for ... -
Et aksjonsforskningsprosjekt med TIP Vg1 om egenvurdering og utvikling gjennom bruk av videoopptak
(Master thesis, 2018)I dette aksjonsforskningsprosjektet søker jeg i samhandling med mine Vg1 elever på Teknikk- og industriell produksjon (TIP), å identifisere hvordan en lærer med hjelp av videoopptak, kan stimulere elevene til å utvikle ... -
Et digitalt steg mot tegneglede. En a/r/tografisk studie av digital tegning sitt didaktiske potensial i tegneopplæringen i grunnskolen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en post-kvalitativ studie av digital tegning sitt didaktiske potensial i tegneopplæringen i grunnskolen. Hensikten med studien er å belyse hvordan digital tegning kan benyttes som en ressurs i ... -
Et grensesprengende mangfoldsbegrep - En studie av mangfoldsbegrepet i skolen
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven er todelt og utforsker mangfoldsbegrepet i styringsdokumenter til skolen, i tillegg til å utforske lærernes forståelse av begrepet i praksis. Målet med studien er å få en større forståelse av mangfoldsbegrepet, ... -
Et innblikk i barns tallforståelse på slutten av barnehageårene gjennom digitale oppgaver
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I denne studien undersøkte vi tallforståelsen hos 77 femåringer fra fem ulike barnehager med digitale oppgaver. Kvantitative analyser av datamaterialet viste at det allerede før skolestart var stor spredning i barnas ... -
Et kulturskole-grunnskole-samarbeid fra lærerperspektivet: En postkvalitativ studie av dynamikker og spenninger som kan oppstå i samarbeid mellom kulturskolelærere og grunnskolelærere om grunnskolens musikkundervisning
(Master thesis, 2023)I denne oppgaven undersøker jeg hvilke dynamikker og spenninger som kan oppstå i forbindelse med et kulturskole-grunnskole-samarbeid der kulturskolelærere og grunnskolelærere samarbeider om musikkundervisningen i grunnskolen. ... -
Et kvantitativt studie av vanskelighetsgraden til oversettelser mellom funksjonsrepresentasjoner
(Master thesis, 2017)- Kan det utvikles et Rasch-instrument for analyse av vanskelighetsgraden til oversettelse mellom ulike funksjonsrepresentasjoner? Lar lineære og kvadratiske funksjoner (ulike funksjonstyper) seg måle på samme endimensjonale ... -
Et mangfold med rom for alle
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven er Aon Raza Naqvis Third Culture Kids: Å vokse opp mellom kulturer (2019) gjenstand for analyse. Boken er en multimodal sakprosatekst som består av 28 portretter med alt ifra relativt kjente ... -
Et møte mellom kunst & håndverk og naturfag. Estetisk tilnærming i grunnskolen.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie om estetisk tilnærming til læring i grunnskolen. Hensikten med studien er å undersøke hvordan kunst & håndverk kan bidra i et tverrfaglig undervisningsopplegg med naturfag i ... -
Et perspektiv på lærers tilrettelegging av begrepslæring innen matematikkfaget på mellomtrinnet.
(Bachelor thesis, 2019)Skolen skal få nye læreplaner fra høsten 2020. En av de endringene som er foreslått er at elevene skal få muligheten til å jobbe med ulike metoder og tankemåter slik at de skal kunne utvikle en dypere forståelse i ulike ... -
Et praksisperspektiv: Bruk av TIMSS Advanced i matematikkundervisningen
(Chapter, 2017) -
Et ressursperspektiv på uenighet: Analyse av kjerneelementet Utforsking av religioner og livssyn med ulike metoder
(Journal article; Peer reviewed, 2022) -
Et slag er et slag uansett
(Master thesis, 2023)Masteroppgavens tema er spesialpedagogers opplevelse og bearbeidelse av voldshendelser fra elever i spesialskole. Tidligere forskning har vist at omfanget av vold i norsk skole er høyt, at voldsbruk kan få omfattende ... -
Et spesialpedagogisk perspektiv på fravær i grunnskolen
(Master thesis, 2023)I denne studien rettes det oppmerksomhet mot arbeidet til læreren rundt elever med nevroutviklingsforstyrrelser og ufrivillig skolefravær. Ifølge forskning presentert av Havik (2018), rapporterer rundt 3,6 prosent av elevene ... -
Et sted å starte: Geografiske utforskninger av litteratur
(Journal article; Peer reviewed, 2021) -
Et sted for kunst
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven tar for seg temporære stedsspesifikke kunstverk i det offentlige rom. Valgt sted for denne undersøkelsen er Ringve botaniske hage og oppgaven har som mål å undersøke stedets evne til å fungere som inspirasjon ... -
Et stopp-punkt i en pågående kunnskapsproduksjon gjennom en review av 46 kunnskapsbidrag til norsk lærerutdanningsforskning fra Nasjonal forskerskole for lærerutdanning, NAFOL
(Chapter, 2018)Hensikten med den studien denne artikkelen bygger på, er å bidra til økt kunnskap om en pågående kunnskapsproduksjon gjennom ph.d.-avhandlinger som er ferdigstilt av kandidater som har deltatt i forskerskolen NAFOL. I ... -
«Et stort bang skjedde og universet ble til»: En kvalitativ studie om elevers forståelse av big bang-teorien
(Master thesis, 2023)Som følge av den nye læreplanen (LK20) er ikke universet lenger en del av naturfagundervisningen på ungdomsskolen. Selv om big bang-teorien nå har blitt en del av naturfagundervisningen på Vg1, finnes det ingen andre ... -
Et system laget for å kreve seg
(Master thesis, 2022)Skolen kan betraktes som et komplekst system som står i samspill med mange interne og eksterne krefter og systemer. Det finnes en rekke kommunale og lovpålagte hjelpetjenester for barn, slik som PPT, Skolehelsetjenesten, ... -
Et søk etter behovet for relativitetsprinsippet: Elevers møte med relativitetsprinsippet gjennom utforskende undervisning
(Master thesis, 2023)Kunnskapsløftet 2020, misoppfatninger som oppstår blant elever og en tradisjonsrik undervisningstilnærming peker alle mot potensialet som ligger i å møte spesiell relativitetsteori gjennom utforskende undervisning. Denne ...