Et stopp-punkt i en pågående kunnskapsproduksjon gjennom en review av 46 kunnskapsbidrag til norsk lærerutdanningsforskning fra Nasjonal forskerskole for lærerutdanning, NAFOL
Chapter
Accepted version
Date
2018Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3967]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [41088]
Abstract
Hensikten med den studien denne artikkelen bygger på, er å bidra til økt kunnskap om en pågående kunnskapsproduksjon gjennom ph.d.-avhandlinger som er ferdigstilt av kandidater som har deltatt i forskerskolen NAFOL. I artikkelen beskrives og analyseres kunnskapsbidragene ut fra prinsippet sortere, redusere og argumentere. Artikkelen omfatter analyse av 46 avhandlinger, dvs. alle som ved slutten av september 2017 er godkjent for disputas. Derfor er denne artikkelen et stopp-punkt i en pågående strøm av profesjonsforskning innenfor barnehage, skole og lærerutdanning av kandidater som har deltatt i forskerskolen NAFOL. Kunnskapsbidragene har åpnet ‘hemmelige rom’ i praksis i barnehage, skole og utdanning. Analyser med sammenstilling av policydokumenter og praksiserfaringer viser dilemmasituasjoner, som profesjonsutøvere må forholde seg til. Kunnskapsbidragene viser hvordan hverdagen i barnehage, skole og utdanning er avhengig av fronesiskunnskapsformen i samarbeid med techne- og epistemekunnskapsformer i et samfunn i hurtig forandring, og med høy grad av kompleksitet, der forskningen viser grensesoner med ulike kunnskapsformer i bruk, nettopp som kunnskapsbidrag.