Et søk etter behovet for relativitetsprinsippet: Elevers møte med relativitetsprinsippet gjennom utforskende undervisning
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3081018Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3403]
Sammendrag
Kunnskapsløftet 2020, misoppfatninger som oppstår blant elever og en tradisjonsrik undervisningstilnærming peker alle mot potensialet som ligger i å møte spesiell relativitetsteori gjennom utforskende undervisning. Denne studien undersøkte hvordan utforskende undervisning kan spille en rolle i videregående skoleelevers møte med relativitetsprinsippet. Et undervisningsopplegg ble utviklet, der elever gruppevis diskuterte tankeeksperimenter som var designet for å utforske grunnleggende komponenter av relativitetsprinsippet. Opplegget ble utviklet gjennom det systematiske rammeverket conjecture mapping, og la til rette for at elevene gjennom å møte, reflektere rundt og bruke komponentene, skulle se en anledning for behovet for relativitetsprinsippet. Data ble samlet inn gjennom lydopptak av elevdiskusjoner og tegninger produsert av en gruppe på fire elever som hadde fysikk 1 ved en videregående skole. Analysen ble gjennomført ved å tolke data opp mot den utviklede conjecture mappen og annen relevant teori. Resultatene viser at to av de tre elever ble bedømt til å ha sett anledningen for behovet for relativitetsprinsippet, samtidig som det ble identifisert at den siste eleven hadde en positiv læringskurve knytt opp mot elevens grunnleggende forståelse av bevegelse. Det diskuteres også implikasjonene studien har for utforskende undervisningsmetoder innenfor spesiell relativitetsteori og fysikkundervisning generelt. “Kunnskapsløftet 2020", misconceptions arising among students, and a traditional teaching approach all point to the potential that lies in meeting the special theory of relativity through inquiry learning. This study examined how inquiry learning can play a role in high school students' encounter with the principle of relativity. A teaching method was developed, where a group of students engaged in discussions of thought experiments designed to explore the central components of the principle of relativity. The program was developed using the systematic framework of conjecture mapping and facilitated students' engagement, reflection, and application of the components to recognize the need for the principle of relativity. Data were collected through audio recordings of student discussions and drawings from a group of four students studying “fysikk 1” at “videregånde skole”. The analysis involved interpreting the data through the lens of the developed conjecture map as well as other relevant theories. The results indicate that two out of three students were assessed to have recognized the need for the principle of relativity, while it was identified that the remaining student had a positive learning curve concerning their basic understanding of motion. The implications of the study for inquiry teaching in special relativity theory and physics education in general are also discussed.