Blar i Institutt for lærerutdanning på tittel
Viser treff 3162-3181 av 3421
-
Use of Feedback in a Higher Education learning Context. “It’s not like it’s too late to learn. And this is an important message, you can learn even if you have misunderstood”
(Doctoral theses at NTNU;2022:177, Doctoral thesis, 2022)Norsk sammendrag Tilbakemeldinger som formativ vurdering i høyere utdanning Det overordnede tema i denne avhandlingen er bruk av tilbakemeldinger som formativ vurdering i høyere utdanning. Hoved forskningsspørsmålet ... -
Use of Haptic Signals in Interaction with deaf-blind persons
(Chapter, 2020) -
The use of refusal strategies in interlanguage speech act performance of Korean and Norwegian users of English
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The present paper describes a contrastive study of interlanguage refusal strategies employed by Korean and Norwegian learners of English as an additional language. The data were collected from multilingual first-year ... -
Usikkerhetens pedagogikk
(Chapter, 2023)I en verden med økende kompleksitet og usikkerhet på en rekke områder må barn og unge, lærere og skoleledere lære seg å leve med uforutsigbarhet. For å hindre handlingslammelse, må kunnskap, læring og utdanning omformes ... -
Using Digital Game-Based Language Learning for Developing English Language Skills - A Mini Scoping Review
(Master thesis, 2022)Bruken av digitale spill i undervisningssammenheng har blitt en verdensomspennende pedagogisk tilnærming. Digitale spill kan gjøre læring morsommere og mer engasjerende, men det kan også ta bort noe av alvoret og stresset ... -
Using fantasy literature in the EFL classroom for motivation, therapy, and autonomy
(Bachelor thesis, 2022) -
Using songs to acquire vocabulary
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgavens formål er å undersøke hvordan musikk kan hjelpe ordlæringen i et klasserom i faget engelsk. Problemstillingen i denne oppgaven er «Hva er fordelene ved å synge sanger i et engelsk som andrespråk-klasserom ... -
Using Student Voice in Development of Professional Practice: A Study on Grammar Teaching in Spanish in the Upper Secondary School Classroom
(Master thesis, 2017)This study explores how student voice can contribute with new and unique insight into teacher’s professional development in grammar teaching in Spanish. In an action research project conducted in a first year upper-secondary ... -
Using the Rasch Model to Measure Comprehension of Fraction Addition
(Peer reviewed; Journal article, 2020)In this study we investigate whether transformations between different representations of mathematical objects constitute a suitable framework for the assessment of students’ comprehension of fraction addition. Participants ... -
Usynleggjort i lærebøker? Ein kvalitativ studie av norske lærebøkers framstilling av tyskarjentene og krigsbarna
(Master thesis, 2020)Samandrag Når andre verdskrig var over, blei det ein felles forteljing om korleis åra med tysk okkupasjon hadde vore. Delar av historia blei mindre vektlagt av mektige samfunnsstillingar, der visse element og grupper ikkje ... -
Ut i samfunnet for å komme inn i samfunnet - En kvalitativ undersøkelse av fem ungdomsskolelærere sin bruk av ekskursjon i samfunnskunnskap
(Master thesis, 2018)Læreplanen legger til rette for en elevaktiv undervisning som skal ta i bruk lokalsamfunnet i opplæringen. Innholdet i samfunnskunnskap kan oppleves abstrakt for elevene og utfordrende å knytte til egne opplevelser. Ut i ... -
Utdanning av praksislærere ved NTNUs universitetsskoler i 2016
(Research report, 2017)Denne rapporten presenterer piloten med skolebasert veilederutdanning ved NTNUs to universitetsskoler, Charlottenlund ungdomsskole og Charlottenlund videregående skole. Studiet ble gjennomført vår og høst 2016 og omfatter ... -
Utdanning for bærekraftig utvikling i havet: En kvalitativ studie av læreres opplevelse av et undervisningsopplegg med feltarbeid i et unikt læringsmiljø
(Master thesis, 2022)Observasjon og semi-strukturerte fokusgruppeintervju ble brukt til å undersøke åtte lærere på ungdomsskolen sin støtte under, og opplevelse av et undervisningsopplegg med feltarbeid i et unikt læringsmiljø. Studiens ... -
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger
(MusPed:Research;, Book, 2021)Denne antologien presenterer forskningsprosjekter som undersøker kvaliteter og spenninger i ulike former for samarbeid om utdanning i og mellom forskjellige kunstfag, kunstformer og utdanninger. Bidragsyterne er lærere, ... -
Utdanningmodellen "Menn i helse" - Hvordan ivaretar utdanningsmodellen til 'Menn i helse' deltagernes forventede yrkeskompetanse som fremtidig helsefagarbeider?
(Master thesis, 2016)I denne masteravhandlingen har jeg gått i dybden og forsket på hvordan utdanningsmodellen i prosjektet «Menn i helse» ivaretar deltagerens forventede yrkeskompetanse. Jeg ønsket å finne ut hvorfor noen av deltagerne i ... -
Utdanningskulturelt mangfold i et rullerende musikkundervisningstilbud
(Chapter, 2021) -
Utdypende, digitale tilbakemeldinger i matematikk
(Master thesis, 2020)Formålet med denne studien er å undersøke om utdypende, digitale tilbakemeldinger kan bidra til å engasjere elever i matematisk aktivitet og diskusjon. For å belyse dette spørsmålet, tar oppgaven for seg et utvalg 6. ... -
"Uten matte hadde vi ikke klart noe nesten". En undersøkelse av 4. trinnselevers oppfatninger av matematikk i deres hverdag.
(Bachelor thesis, 2019)Formålet med denne undersøkelsen er å identifisere elevers oppfatninger av matematikk i deres dagligliv og hverdag. Dette er et tema som interesserer meg, da elever ofte spør: «Hvorfor må vi lære dette?». Her fokuserer jeg ... -
Utendørs svømme- og livredningsopplæring
(Chapter, 2021) -
Uteskole i Fagfornyelsen
(Master thesis, 2020)Uteskole er en metode som er relativt lite anvendt i skolen. Samtidig har metoden blitt mer fremtredende siden LK97 ble innført. I denne oppgaven vil jeg se nærmere på hvilken endring som blir skjer med uteskole når ...