Blar i Institutt for lærerutdanning på tittel
Viser treff 2452-2471 av 3815
-
Naturfaglæreres oppfatning av inquiry-basert tilnærming i praktisk arbeid: Forskjeller mellom finske og norske naturfaglærere
(Master thesis, 2011)Interessen for naturfag blant elever i norsk skole er bekymringsfullt lav. Samtidig viser internasjonale undersøkelser at norske elever skårer svært dårlig på naturfaglige tester. Programme for International Student ... -
Naturfaglæreres opplevelse av fjernundervisning under pandemien våren 2020
(Bachelor thesis, 2021) -
Naturfaglæreres synspunkt på ekskursjon ute i naturen som undervisningsmetode
(Bachelor thesis, 2022) -
Naturfagslærerens bruk av samtalevalg og dens betydning for utforskende og lukkede dialogformer i praksis
(Master thesis, 2020)Denne studien søker gjennom beskrivelser og analyse av data, å kaste lys på hvordan lærers samtalevalg vil stimulere til utforskende eller lukkede dialoger, og hvilke typer dialogformer som forekommer i naturfaglige ... -
Naturfagundervisning i prestasjonslike elevgrupper Elever og læreres opplevelse av og respons på utforskende og elevaktiv naturfagundervisning i prestasjonslike elevgrupper
(Doctoral theses at NTNU;2016:325, Doctoral thesis, 2016)Sammendrag: Avhandlingen tar for seg elever og læreres opplevelse av og respons på utforskende og elevaktiv naturfagundervisning i prestasjonslike elevgrupper. Studien bidrar til å utvikle ny kunnskap om hvordan ... -
Naturfagundervisning med håndbrekket på: - Tilpasset opplæring for særlig naturfagsterke elever
(Master thesis, 2010)Studien tar for seg tilpasset opplæring for særlig naturfagsterke elever. I 2006 slapp Eurydice sin rapport som så nærmere på hvilke spesifikke tiltak de europeiske landene hadde for sine særlig sterke elever i utdanningssystemet. ... -
NATURGLEDE Hva, Hvordan, Hvorfor - En kartlegging av begrepets innhold, bruk og nytte i skolen
(Master thesis, 2023)Dette forskningsprosjektet tar et nærmere blikk på «naturglede» i skolen. Begrepet har tilsynelatende blitt lite forsket på, og har heller ingen klar definisjon som beskriver hva begrepet er, hvordan begrepet skal brukes, ... -
Naturhistorisk museum og autentisitet
(Bachelor thesis, 2021)I denne oppgaven vil jeg undersøke en problemstilling knyttet til hvordan autentisitet påvirker troverdigheten til museumsobjekter og utstillinger som helhet. Det finnes mange typer museum som skaper utstillinger for å ... -
Naturopplevelsens plass i natufag
(Master thesis, 2022)Denne studien har som mål å undersøke hvordan naturfaglærere forstår begrepet «naturopplevelser», hvilke effekter naturopplevelser kan gi og hvordan lærerne tilrettelegger for dette i undervisningen. For å undersøke dette ... -
Naturopplevelsens plass i naturfag
(Master thesis, 2022)Denne studien har som mål å undersøke hvordan naturfaglærere forstår begrepet «naturopplevelser», hvilke effekter de oppfatter at naturopplevelser kan gi, og hvordan de tilrettelegger for dette i naturfagundervisningen. ... -
Naturskolen som pedagogisk ressurs - En studie av elevers naturfagrelaterte utbytte av Hamar Naturskoles undervisningsopplegg "Oppdag Mjøsa"
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven tar for seg Hamar Naturskole som pedagogisk ressurs. Bakgrunnen for studien er det økende fokuset på læringsarenaer utenfor klasserommet og Hamar Naturskoles eget ønske om å bli ... -
Naturvitenskap, mer enn bare fakta? En undersøkelse om hvilket bilde på naturvitenskapens egenart som formidles i Tellus 8-10
(Master thesis, 2017)Denne oppgaven undersøker hvilket syn læreverket Tellus 8-10 har på naturvitenskapens egenart (Nature of Science/NOS). Forståelse for nettopp naturvitenskapens egenart har lenge blitt påpekt som viktig for elever av flere ... -
Naturvitenskapelig kunnskaps tentative karakter belyst gjennom et undervisningsopplegg om nordlys
(Master thesis, 2024)Hensikten med denne studien var å utvikle en læringsressurs som kan bidra til å utvide elevers forståelse av naturvitenskapelig kunnskap, og på den måten gi et bidrag til pedagogisk praksis i et felt med mangel på ... -
Naturvitenskapelige praksiser i lærebokoppgaver
(Master thesis, 2022)I læreplanene er kjerneelementer det viktigste faglige innholdet elevene skal arbeide med i opplæringen. Ett av kjerneelementene for naturfag i Kunnskapsløftet (LK2020) er naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter. ... -
Navigating the Boundaries between Home, Work, and School. Teaching Values and Literacies in VET
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Students in VET encounter complex demands when navigating across contexts. This study explores how teachers can support such students in navigating literacy practices and values across contexts. A teacher and a teacher ... -
Navigering i musikkundervisningens digitale verden: En kvalitativ studie av et utvalg ungdomsskolelæreres perspektiver på bruk av digitale verktøy i musikkundervisningen
(Master thesis, 2023)I denne studien utforskes betydningen digitale verktøy har på musikkundervisning med fokus på kreativitet og undervisning i komposisjon på, basert på perspektivene til ulike lærere innenfor musikkfaget på ungdomsskolen. ... -
"Nå kan jeg bare være med og være meg!" En kvalitativ studie av tidligere elever med innvandrerbakgrunn sine opplevelser og erfaringer med inkludering i skolen.
(Master thesis, 2024)Den overordnede tematikken for studien er inkludering i skolen. Studien retter søkelyset mot elever med innvandrerbakgrunn, som er en elevgruppe som viser seg å kunne være spesielt sårbar for å oppleve utenforskap og ... -
"Når barna beveger seg med et smil" En empirisk studie om bevegelsesglede i kroppsøving.
(Bachelor thesis, 2019)I denne oppgaven rettes det fokus mot bevegelsesglede i kroppsøvingsfaget. Oppgavens problemstilling er: «Hvordan definerer tre lærere på mellomtrinnet begrepet bevegelsesglede og hvordan tilrettelegger de for bevegelsesglede ... -
Når de først får det til så blir gleden deres så stor.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om tilrettelegging for mestring for elever med ADHD. Hensikten med studien er å finne ut hvordan en lærer tilrettelegger for mestring for elever med ADHD og om det tas bevisste valg rundt denne ... -
Når er man norsk nok?
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven tar for seg temaet norsk nasjonal identitet. Studiens hensikt er å undersøke ungdomsskoleelevers oppfatning av hva som skal til for å kunne bli oppfattet som norsk, samt om det er sammenheng mellom ...