Blar i Institutt for lærerutdanning på tittel
Viser treff 2239-2258 av 3414
-
Newtonrommet som læringsarena i naturfag: Elevers læringsutbytte av undervisning i elektristiet og energi
(Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven er en studie av Newton energirom i Trondheim som uformell læringsarena. Bakgrunnen for studien er den økende satsningen på Newtonrom i Norge, økt fokus på testing av elevers kunnskaper og Newton ... -
Ngoma – Lek som drivkraft i kunstpedagogiske og tverrkunstneriske prosesser i teater for barnehagebarn
(Master thesis, 2017)Oppgaven tar utgangspunkt i teaterforestillingen Kom hjem, laget for barn i alderen 1-5 år av teatergruppa Ngoma. Leken har en sentral rolle i teatergruppas kreative prosess og i forestillingens kunstneriske uttrykk. ... -
Nivådifferensiert naturfagundervisning - En studie av hvordan nivådifferensiert naturfagundervisning påvirker lavtpresterende elevers opplevelse av læring, akademiske selvoppfatning, motivasjon, læringsmiljø og undervisning i naturfag
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven hadde som hensikt å utforske hvordan nivådifferensiert naturfagundervisning påvirker lavt presterende elevers opplevelse av læring, akademiske selvoppfatning, motivasjon, læringsmiljø og undervisning ... -
NM i klima – veien til økt handlingskompetanse? – En kvantitativ studie av elevers handlingskompetanse knyttet til klimaendringer og bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2020)Klimakrisen er kanskje nåtidens største utfordring, og utdanning er sentralt for hvordan vi skal håndtere den. Dette gjør at det er behov for gode undervisningsopplegg, som fører til at elever utvikler handlingskompetanse. ... -
«Noen ganger hater jeg matte»
(Master thesis, 2023)Denne studien har forsøkt å få en dypere forståelse for fenomenet holdninger, spesifikt elevers holdninger til matematikk. Problemstillingen er formulert: «Hva kjennetegner holdningene til matematikk som kommer til syne ... -
Non-binary worldviews in education
(Peer reviewed; Journal article, 2021)In this article, I discuss the potential of developing a kind of worldview education that has the purpose of enabling teachers and students to understand how worldviews are formed. I explore how suggestions of Ann Taves ... -
Nord-Norge i lærebøker – En diskursanalyse av lærebøker i ungdomsskolen
(Master thesis, 2022)I denne oppgaven har jeg tatt for meg fire lærebøker for samfunnsfag på ungdomstrinnet. Målet med oppgaven har vært å undersøke hvordan Nord-Norge blir fremstilt i de gitte læreverkene gjennom diskursanalyse. Oppgaven vil ... -
Nordic challenges related to exclusion and local responses in Swedish, Finnish, and Norwegian urban compulsory education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Although the Nordic educational models have traditions of inclusion, researchers have found strong evidence that they can reproduce inequalities for minoritized groups attending primary and lower secondary schools. Following ... -
Nordic education policy in retreat. Neoliberal economic rationalization and the rural school
(Journal article; Peer reviewed, 2017)The Nordic educational welfare model was implemented to support social justice and equal opportunities for all. After the fall of the Berlin wall the welfare model is weakened due to influences from international and global ... -
The Nordic Model and Management in International Corporations: A Scoping Review
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The overall aim of this scoping review is to present empirical studies regarding how the Nordic model has been investigated in relation to management in international companies. The subse quent objective is to discuss the ... -
Norge i verden: En analyse av elevtekster, sett i lys av Norges offisielle forståelse og to lærebøkers framstillinger av Norges rolle i verden
(Master thesis, 2011)I denne masteroppgaven presenteres elevers bilder av Norges rolle i verden. Oppgavens problemstilling er: Hvilke bilder av Norges rolle i verden har elever i den videregående skolen? Oppgaven har også en presiserende ... -
Norges dokumentarv En analyse av representasjon, digital tilgjengelighet og formidling
(Bachelor thesis, 2023)Memory of the World er UNESCOs program for bevaring av verdens dokumentarv. Målet med Memory of the World er å sikre og tilgjengeliggjøre historiske dokumenter som står i fare for å gå tapt. Som en del av dette programmet ... -
Norsk Olje- og gassarkiv som oljehistoriens vokter
(Bachelor thesis, 2020)Oppgaven er skrevet ut fra følgende tredelte problemstilling: A. Hvorfor fikk olje- og gassektoren et eget arkiv i nettopp Stavanger?, B. Hvorfor ville Arkivverket ta ansvar for dokumentasjonen til Norsk Olje- og gassarkiv ... -
Norsk på nett : tilrettelegging, utprøving og veiledning knyttet til norskfaget i IKT-støttet, desentralisert lærerutdanning
(HiST ALT rapport, Research report, 2001) -
Norske arkiv gjennom historien fra sent 1500-tallet til i dag
(Bachelor thesis, 2021)I denne besvarelsen har jeg sett på norske arkivers samfunnsrolle gjennom historien. På 15-1600-tallet var arkivene regionale arkiver som bevarte dokumenter som var viktige for stat og allmuen. Når RIksarkivet ble etablert ... -
Norske matematikklæreres ressursbruk
(Master thesis, 2023)Ressursbruk blant matematikklærere er et tema det spesielt i Norge er forsket lite på. Kombinert med dette har vi også sett på det spesifikke temaet matematisk resonnering og bevis, som med den nye læreplanen ble et eget ... -
Norske matematikklæreres ressursbruk
(Master thesis, 2023)Ressursbruk blant matematikklærere er et tema det spesielt i Norge er forsket lite på. Kombinert med dette har vi også sett på det spesifikke temaet matematisk resonnering og bevis, som med den nye læreplanen ble et eget ... -
Norske samtidsdansutdanninger i spennet mellom modernisme og postmodernisme - tidligere dansestudenters refleksjoner over påvirkningen av en danseutdanning
(Journal article; Peer reviewed, 2017)I denne artikkelen undersøker forfatteren tidligere studenters opplevelser ved fire samtidsdansrettede linjer innen høyere utdanning i Norge. Forfatteren gjør en tematisk narrativ analyse av opplevelsene, og diskuterer ... -
Norske ungdomsskoleelevers deltakelse i demokratiske samfunnsprosesser
(Master thesis, 2021)Denne studien undersøker forhold ved norsk ungdoms demokratideltakelse gjennom en statistisk analyse av de norske elevenes svar på et spørreskjema fra ICCS 2016 elevundersøkelsen. Dette skjer ved en kvantitativ tilnærming ... -
Norskfagets litteraturundervisning i spenning mellom danning og nytte
(Bachelor thesis, 2019)Denne bacheloroppgaven er en analyse av spenningen mellom danning og nytte innenfor litteraturdelen av norskfaget i den gjeldende læreplanen; Læreplan for Kunnskapsløftet (LK06), og den foregående læreplanen; Læreplanverket ...