• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Newtonrommet som læringsarena i naturfag: Elevers læringsutbytte av undervisning i elektristiet og energi

Moe, Caroline Aakerøy
Master thesis
View/Open
445922_FULLTEXT01.pdf (Locked)
URI
http://hdl.handle.net/11250/270254
Date
2011
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [4179]
Abstract
Denne masteroppgaven er en studie av Newton energirom i Trondheim som uformell læringsarena. Bakgrunnen for studien er den økende satsningen på Newtonrom i Norge, økt fokus på testing av elevers kunnskaper og Newton energiroms eget ønske om å bli forsket på for å kunne gjøre undervisningen på rommet enda bedre. Studien ønsker å se på elevers læringsutbytte av et todagers undervisningsopplegg i energi og elektrisitet, med hovedvekt på elektrisitet, og har følgende problemstilling og forskningsspørsmål:

Problemstilling: Hvilket læringsutbytte har elevene etter et undervisningsopplegg på Newtonrommet i Trondheim?

Forskningsspørsmål:

Hvilke elever har størst utbytte av undervisningen ved Newtonrommet?I hvilken grad får elevene en forståelse av eller kunnskap om elektrisitet, magnetisme og prosessen fra energi til elektrisitet?Hvordan kan undervisningen ved Newtonrommet forbedres?

Gjennom problemstilling og forskningsspørsmålene fokuseres det på å finne ut hva det er elevene lærer på Newtonrommet, utviklingen av forestillinger innen elektrisitet og hvilke forbedringer Newtonrommet kan gjøre for å øke elevenes læringsutbytte av undervisningen.

Undersøkelsen min er en tredelt undersøkelse av en utvalgt skoleklasse som har fulgt undervisningen. Datamaterialet er basert på spørreskjema i form av pretest og posttest, intervju og observasjon. Med andre ord en metodetriangulering av datamaterialet for å få en bred forståelse av Newtonrommet som læringsarena.

Resultatene peker i retning av at elevene i stor grad tilegner seg kunnskaper om, og i mindre grad tilegner seg en forståelse av det faglige innholdet som omhandler elektrisitet ved Newtonrommet. I lys av dette etterlyses det mer fokus på elevenes mulighet for refleksjoner og etterarbeid, både på Newtonrommet og i etterkant av undervisningen, og en evaluering av læringsmålene og tidsbruk i undervisningen.
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Program for lærerutdanning

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit