• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Norge i verden: En analyse av elevtekster, sett i lys av Norges offisielle forståelse og to lærebøkers framstillinger av Norges rolle i verden

Sandholtbråten, Ida
Master thesis
Thumbnail
View/Open
446090_FULLTEXT01.pdf (2.377Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/270280
Date
2011
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [2013]
Abstract
I denne masteroppgaven presenteres elevers bilder av Norges rolle i verden. Oppgavens problemstilling er: Hvilke bilder av Norges rolle i verden har elever i den videregående skolen? Oppgaven har også en presiserende undertittel: -En analyse av elevtekster, sett i lys av Norges offisielle forståelse og to lærebøkers framstillinger av Norges rolle i verden.

Elevenes tekster danner utgangspunkt for å si noe om deres bilder, som er forstått som mentale modeller, av Norge i verden. Det er Halfords teori om mentale modeller som ligger til grunn for oppgaven, sammen med Torney-Purtas forskning. Ved å se elevtekstene i lys av to sider i elevenes læringskontekst er det mulig å peke på noen likheter og forskjeller mellom elevtekstene, Norges offisielle forståelse og lærebøkenes framstillinger.

Det er tekster skrevet av 88 elever ved vg2 studieforberedende som danner hovedmaterialet for oppgaven. Disse sees i lys av Norges offisielle forståelse gjennom Stortingsmelding nr. 15 (2008-2009) Interesser, ansvar og muligheter og de to lærebøkene Radar og Streif.

Metoden tekstanalyse med fokus på innholdsanalyse er benyttet. Analysen har tatt utgangspunkt i en egenutviklet analytisk modell med fire dimensjoner og 14 kategorier: 1. Staters egenskaper: Beliggenhet, befolkning, størrelse, økonomiske ressurser, naturressurser, historie og kultur, kompetanse, og samfunnsverdier. 2. Mellomstatlige forhold: Forhold til andre stater, internasjonale organisasjoner, engasjementspolitikk og klima og miljø. 3. Kapitalistisk verdensøkonomi: Verdensøkonomi. 4. Militær verdensordenen: Militære forhold. Den analytiske modellen er laget med bakgrunn i teorier av Giddens og Østerud. I tillegg er elevtekstene analysert med tanke på framstillingsmåte i forhold til å være beskrivende eller reflekterende.

Konklusjonen i oppgaven er at elevenes mentale modeller av Norges rolle i verden er meget forskjellige slik det kommer til uttrykk i mitt materiale. Det mest frekvente bildet er Norge som en rik oljegigant, og Norge som handelsnasjon. Et middels frekvent bilde er Norge som humanitær stormakt. Innenfor hver av de fire hovedkategoriene i den analytiske modellen kan det trekkes fram følgende bilder i elevenes beskrivelser: Innenfor statens egenskaper er det framtredende bilde at Norge er en liten, men rik oljenasjon. Innenfor kapitalistisk verdensorden er det framtredende bildet Norge som handelsnasjon. Innenfor mellomstatlige forhold er det framtredende bildet Norge som et vennskapelig land og en humanitær stormakt. Innenfor den militære verdensordenen er det framtredende bildet Norge som militær aktør. Når det kommer til framstillingsmåte og teksttype viser tekstene at elevene i liten grad har et kritisk bilde av Norges rolle i verden.
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Program for lærerutdanning

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit