Browsing Institutt for lærerutdanning by Title
Now showing items 2025-2044 of 3414
-
Matematisk modellering i et flerspråklig klasserom - En kvalitativ studie av elever med norsk som andrespråk sitt arbeid med modelleringsoppgaver i matematikk
(Master thesis, 2020)Denne studien har undersøkt hvordan elever med norsk som andrespråk jobber med modelleringsoppgaver. Den har fokus på hvilke blokader som oppstår og hva dette kan ha å si for undervisningen av denne elevgruppen. Studiens ... -
Matematisk resonnering i begynneropplæringen
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker hvordan en lærer kan tilrettelegge for at elevene i begynneropplæringen skal utvikle matematisk resonnering, gjennom dialogisk undervisning i helklassesamtaler. Studiens forskningsspørsmål er ... -
Matematisk resonnering i begynneropplæringen
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker hvordan en lærer kan tilrettelegge for at elevene i begynneropplæringen skal utvikle matematisk resonnering, gjennom dialogisk undervisning i helklassesamtaler. Studiens forskningsspørsmål er ... -
Matematisk resonnering i lærerveiledninger
(Master thesis, 2022)Jeg har i denne studien skrevet en matematikkdidaktisk masteroppgave, hvor jeg har analysert innhold i tre forskjellige lærerveiledninger tilhørende 2. trinn. Oppgaven er begrenset til å undersøke hva som kjennetegner ... -
Matematisk resonnering i norske lærebøker i matematikk for 7.– og 8. trinn
(Master thesis, 2023)Denne masteroppdaven i matematikkdidaktikk utgjør avslutningen av mitt studieløp på master i grunnskolelærerutdanning 1.– 7. trinn ved NTNU i Trondheim. Studien er en kvalitativ dokumentanalyse av fire lærebøker i matematikk ... -
Matematiske brøkspill: en analyse av læringsmuligheter og elevers bruk av matematikkspill
(Master thesis, 2017)Dette prosjektet handler i korte trekk om brøk og matematiske spill. Ideen til prosjektet fikk jeg da jeg i høst besøkte et 6.trinn som i stor grad benytter matematikkspill i opplæringen. Formålet har vært å undersøke ... -
Matematiske definisjoner og representasjoner
(Master thesis, 2022)Matematiske definisjoner er definisjoner av matematiske begreper, som «partall» og «produkt», og mange tror at disse er skrevet i stein (Usiskin et al., 2008, s. 2). Sannheten er at det finnes mange forskjellige definisjoner ... -
Matfestivaler og Bondens marked i media. En analyse av dekningen i norske aviser 2000-2008
(Research report, 2010) -
Mathematics Education in Ethiopia in the Era of COVID-19: Boosting Equitable Access for All Learners via Opportunity to Learning
(Journal article; Peer reviewed, 2021)In the one hand, the world is not yet secured from COVID-19. On the other hand, educational planning is a continuous activity. The Federal Democratic Republic of Ethiopia is going to implement new curricula since 2021/22 ... -
A Mathematics Teacher Educator’s Feedback Affecting Teachers’ Design of Hypothetical Learning Trajectories for Teaching Patterns
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This qualitative research presents how a mathematics teacher educator’s feedbacks to two lower secondary school mathematics teachers affects their design of hypothetical learning trajectories regarding teaching patterns ... -
Mathematics teachers’ professional development in a practice-base development program
(Doctoral theses at NTNU;2024:2, Doctoral thesis, 2024)Mathematics teachers’ professional development in a practice-based development program How can a practice-based development program contribute to the professional development of mathematics teachers? And how can such ... -
Max Weber, David Bearman og de elektroniske arkivene
(Journal article; Peer reviewed, 2023)Den moderne arkivvidenskab er en sammensat størrelse, der kan være vanskelig at få defineret under en samlet betegnelse. Forskellige teoretikere har bidraget med arbejde, der alligevel kan gøre det muligt at indkredse ... -
‘De må våkne litt!’ Lærerperspektiver på global læring i den videregående skolen.
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Denne artikkelen belyser hvilken rolle internasjonale spørsmål og globale forhold har for et utvalg samfunnsfaglærere i videregående skole forut for fagfornyelsen, og hvilke hensikter og formål som knyttes til slik ... -
"Mål for opplæringen er at eleven skal kunne..." - Dokumentstudie av tre høyskolers emneplaner i Naturfag 1 og 2
(Master thesis, 2013)Denne studien ser på emneplaner i fagene Naturfag 1 og 2 ved tre høyskoler som har Grunnskolelærerutdanning i forhold til naturfaget i Kunnskapsløftet. I denne studien er det emneplanene ved ... -
Målstyringens påvirkning på lærerens fokus
(Bachelor thesis, 2019)Problemstillingen for denne oppgaven er «Opplever ungdomsskolelærere at målstyring har endret deres fokus i praksis?». Med kvalitativ tilnærming har jeg med semistrukturert intervju som metode undersøkt hvilken endringskraft ... -
Meaning-making in tactile cross-signing context.
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Cross-linguistic studies of tactile sign language are still not widely performed internationally. For this study, four deafblind informants in two different tactile sign languages, Swedish Sign Language and Norwegian Sign ... -
Measuring mathematical identity in lower secondary school
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The authors examined whether we can use the same instrument for measuring and comparing the mathematical identities of lower secondary school students and those of university students in science, technology, engineering, ... -
Measuring student teachers’ practices and beliefs about teaching mathematics using the Rasch model
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Several attempts have been made to measure and categorize beliefs and practices of mathematics teachers [Swan, M. 2006. “Designing and Using Research Instruments to Describe the Beliefs and Practices of Mathematics Teachers”. ... -
Measuring Teacher Education Students’ Mathematical Beliefs
(Peer reviewed; Journal article, 2020)